Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
SILMÄYS SÄHKÖAUTON JA LADATTAVAN HYBRIDIN
VÄLISIIN YHTÄLÄISYYKSIIN JA EROIHIN.
TÄRKEITÄ PERUSTIETOJA.
Kiinnostaako ladattavan auton ostaminen? Ymmärrämme sen hyvin – et ole yksin. Asiaan perehtyminen ja sopivan mallin etsiminen voivat kuitenkin olla vaikeaa ja hankalaa. Ennen sähköauton tai ladattavan hybridin valintaa on syytä selvittää muutama asia. Autamme sinua tutustumaan näiden autotyyppien yhtäläisyyksiin ja eroihin.
Moottorit.
Ensiksikin sähköauto toimii 100-prosenttisesti sähköllä eikä tarvitse muuta käyttövoimaa teillä liikkumiseen. Ladattavassa hybridissä on puolestaan sekä poltto- että sähkömoottori, jotka voivat toimia yhdessä tai erikseen.
Toimintamatka.
Sähköautossa on tehokkaampi akku ja pidempi toimintamatka kuin ladattavassa hybridissä. Esimerkiksi BMW i4 -sähköautolla voi ajaa yhdellä latauksella jopa 590 km*, kun taas ladattavan BMW 330e Sedan -hybridin toimintamatka on enintään 58 km*. Kun auton akun varaus loppuu, sähköauto täytyy ladata ennen ajon jatkamista, kun taas ladattavassa hybridissä ajoa voidaan jatkaa polttomoottorilla niin kauan kuin polttoainesäiliössä on bensiiniä.
Ajo-ominaisuudet.
Ajo-ominaisuuksissa yhtäläisyyksiä on enemmän kuin eroja, esimerkiksi:
- Kun ladattavalla hybridillä ajetaan sähköllä, vääntö on tasainen, jolloin ladattava hybridi kiihtyy sähköauton tavoin nopeasti ja ketterästi. Tämä johtuu siitä, että kaikki hevosvoimat ovat käytössä heti alusta alkaen toisin kuin polttomoottorikäyttöisissä autoissa.
- Molemmat autotyypit ovat hiljaisia (kun ladattavalla hybridillä ajetaan sähköllä), mikä tekee ajokokemuksesta miellyttävän ja vähentää osaltaan ympäristön melutasoa.
Ympäristö.
Sähköauton voimanlähteenä on ainoastaan sähkömoottori, joten se ei tuota hiilidioksidipäästöjä. Ladattava hybridi tuottaa hiilidioksidipäästöjä silloin, kun sitä ajetaan polttomoottorilla. Ladattavassa hybridissä taustalla toimii koko ajan myös akku, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä polttomoottoriautoon verrattuna.
Autojemme positiivinen ympäristövaikutus alkaa jo valmistuksesta. Nykyään kaikki BMW:n tehtaat toimivat nimittäin uusiutuvalla energialla.
Huolto.
Sähköautossa ei ole polttomoottoria, joten siinä on huomattavasti vähemmän liikkuvia osia kuin ladattavassa hybridissä. Siksi sähköautossa huoltokulut ovat usein merkittävästi pienemmät kuin ladattavassa hybridissä.
Lataaminen.
Sähköauto ja ladattava hybridi ladataan samalla tavalla: joko kotona latausaseman kautta tai julkisen latausaseman kautta. Sähköauton etuna on se, että se voidaan pikaladata pikalatausasemilla, sillä sähköauton akku voi ottaa vastaan suuremman tehon. Ladattavan hybridin akkua ei voi pikaladata. Esimerkiksi BMW iX3 -sähköauton akku latautuu 80-prosenttisesti vain 45 minuutissa.
Haittapuolena on pikalatausasemien rajallinen määrä Suomessa, mutta kehitys kulkee tässä nopeasti eteenpäin ja kaikki autonvalmistajat tukevat sitä.
Plug-in Hybrid 2021.
Sähköautot 2021.
Ilman hakasulkeita ilmoitetut arvot koskevat perusmallia, jossa on vakiovarusteinen vaihteisto ja hakasulkeissa ilmoitetut arvot mallia, jossa on lisävarusteinen vaihteisto.
Esitetyt polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä koskevat luvut on määritetty tyyppihyväksynnän ajankohtana voimassa olleen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 mukaisesti. Henkilöautojen kulutuksen ja päästöjen mittaustavasta (WLTP) johtuen autoon valitut varusteet voivat vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin ja sitä kautta autoveron määrään sekä auton kokonaishintaan. Pyydä lisätietoja BMW-jälleenmyyjältäsi. Oikeudet rakenteiden ja varusteiden muutoksiin sekä virheisiin pidätetään. Maakohtaisia varusteita ei tässä voida ottaa huomioon. Lisätietoa päästöistä ja WLTP-asetuksesta löydät sivulta www.bmw.fi/wltp.
Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista polttonesteen kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta autovertaamo.trafi.fi.