BMW i4 eDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 491–600
BMW i5 M60 xDrive: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 457–515
Sähköauton edut.
Sähkömoottori tekee vaikutuksen voimakkaalla kiihtyvyydellään.
Toisin kuin perinteisissä polttomoottoreissa, sähkömoottorilla on maksimaalinen vääntömomentti heti käynnistyksestä lähtien, mikä mahdollistaa välittömän ja sujuvan kiihtyvyyden ilman viivettä.
Regeneratiivinen jarrutus lataa akun.
Sähkömoottorilla varustetuissa autoissa on regeneratiivinen jarrujärjestelmä. Sähkömoottorit siirtävät energiaa akusta pyörien pyörittämiseen, ja jarrutettaessa tämä energia siirretään takaisin akkuun. Tätä kutsutaan regeneratiiviseksi jarrutukseksi tai jarrutusenergian talteenotoksi.
Hyvä tietää BMW:n sähköautojen akuista.
Kapasiteetti, latausteho ja paino. Kun puhutaan sähköautojen akuista, esiin tulee monia käsitteitä. Tässä on lyhyt yleiskatsaus.
Pitkä käyttöikä on erittäin arvokasta sähköauton akulle.
Sähköauton akku on yksi tärkeimmistä komponenteista sähköllä toimivassa BMW:ssä. Sähköauton akun hinta riippuu muun muassa sen kapasiteetista. Yksinkertaisesti sanottuna, mitä enemmän energiaa sähköauton akku voi varastoida, sitä kalliimpi se on. Sähköauton akun käyttöikää voidaan pidentää huolehtimalla siitä oikealla tavalla, ja integroidut toiminnot auttavat tässä myös.
Kuinka voit vaikuttaa sähköautosi akun käyttöikään.
Sähköauton akku on kehitetty erittäin huolellisesti, mutta toimintamatka ja lataussuorituskyky vähenevät ajan kuluessa akun normaalin vanhenemisprosessin myötä. Tämä ilmaistaan akun tilana (SoH – State of Health), joka kertoo käytetyn sähköauton akun maksimikapasiteetin verrattuna uuteen akkuun. Alempi akun tila vastaa alhaisempaa energiakapasiteettia, mutta huolellisella käsittelyllä ja ajotavalla voit maksimoida akun kapasiteetin.
Suosituksia sähköauton akun kestoiän optimoimiseksi.
Näin sähköauton akku säilyttää korkean energiansa.
Sähköauton akku on kehitetty käytettäväksi kaikissa arjen tilanteissa, mutta kuten kaikki akut, se ikääntyy ajan myötä kemiallisten prosessien seurauksena. Rajoittaaksesi akun ajan myötä tapahtuvaa ikääntymistä on parasta välttää jatkuvasti korkeita lataustasoja ja korkeita akun lämpötiloja, kun auto on pysäköitynä. Vähentääksesi syklisestä ikääntymisestä johtuvaa kulumista suuren lataus- ja purkusyklien määrän vuoksi, on parasta omaksua ennakoiva ajotyyli ja käyttää kohtalaista lataustehoa.
Pitkä kokemus - esimerkkinä BMW i3.
BMW:n sähköautojen akkujen kestävyys on osoitettu uraauurtavalla sähköautollamme, BMW i3:lla. Olemme seuranneet sen akun ikääntymistä vuodesta 2013 lähtien. Jo kehitysvaiheessa analysoimme ikääntymisprosessia laaja-alaisten ajo- ja lataustestien simulaation avulla.
Parhaat edellytykset uudemmille BMW-sukupolville.
Aikaisempiin BMW i3 -malleihin verrattuna niissä oli hyvin pienet sähköauton akut. Teknologisten edistysaskelten ja suurempien akkujen ansiosta uudemmat BMW:n sähköautot ovat kuitenkin paremmin varusteltuja ikääntymisen hallintaan.
Sähkökäyttöisen BMW:n ajaminen on ainutlaatuinen kokemus.
Sähkökäyttöinen BMW tarjoaa ainutlaatuisen rentouttavan ja hiljaisen sähköisen ajokokemuksen, samalla kun se tuntuu edelleen BMW:ltä. Kun painat kaasupoljinta, auto kiihtyy välittömästi ja voimakkaasti sekä tarjoaa tarkan poljintuntuman jarrutuksessa. Akkujen sijoittaminen auton pohjaan pitää painopisteen matalana, mikä mahdollistaa vaikuttavan ajettavuuden.
Miksi sähköauto kiihtyy vaikuttavan nopeasti.
Yhdistelmä perinteisen vaihteiston puutetta ja välitöntä maksimivääntömomenttia tarkoittaa, että sähköinen BMW:si kiihtyy saumattomasti ja välittömästi ilman vaihteiden vaihtamista, kun painat kaasupoljinta. Kun nostat jalkasi kaasupolkimelta, BMW:si hidastaa yhtä helposti, täysin tarpeidesi mukaan ja riippuen valitsemistasi regeneratiivisen jarrutuksen asetuksista.
Kuinka BMW jarruttaa älykkäällä regeneratiivisella jarrutuksella.
Sähkökäyttöinen BMW analysoi jatkuvasti vallitsevaa liikennetilannetta ja säätää automaattisesti regeneratiivisen jarrutuksen tasoa älykkäällä ja turvallisella tavalla maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi auto rullaa vapaasti, jos edessä ei ole liikennettä, tai lisää automaattisesti regeneratiivista jarrutusta sovittaakseen nopeuden edessä olevaan liikenteeseen tai lähestyvään kiertoliittymään. Vasta voimakkaan jarrutuksen tarpeessa aktivoituu perinteinen jarrujärjestelmä. Tämä älykäs yhteispeli maksimoi energian talteenoton, säästää jarruja ja vähentää jarruhiukkaspäästöjä.
Sähköautot ja hinnat vertailussa.
BMW i5 eDrive40 Touring: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 19,3–16,6; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 482–559
BMW i5 eDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 18,9–15,9; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 498–581
BMW i4 eDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 571–624
BMW i4 M50: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 417–520
BMW i5 M60 xDrive: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 457–515
BMW i5 M60 xDrive Touring: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,8–18,3; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 444–505
BMW i7 M70 xDrive: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 17,8–16,3; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 417–449
iX xDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 21,5–19,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 400–435
BMW iX1 eDrive20: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 430–475
iX M60: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 24,9–21,9; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 496–565
Kysymyksiä ja vastauksia akuista ja sähköautoista.
Lisätietoja.
Sähköinen toimintasäde.
Sähköautojemme toimintasäteillä pääset ongelmitta myös kauempana oleviin kohteisiin. Reittisuunnittelija näyttää sinulle latausmahdollisuudet reitin varrella.
Kotona tai matkoilla.
Lataaminen on helppoa. Se hoituu kätevästi kotona omasta sähköverkosta tai joustavasti matkan varrella esimerkiksi pikalatausasemilla. Latausverkosto kasvaa jatkuvasti, ja myös kotilataukseen tulee koko ajan uusia ratkaisuja.
Kulutus ja CO2-päästöt.
BMW i5 eDrive40 Touring: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 19,3–16,6; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 482–559
BMW i5 eDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 18,9–15,9; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 498–581
BMW i4 eDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 571–624
BMW i4 M50: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 417–520
BMW i5 M60 xDrive: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 457–515
BMW i5 M60 xDrive Touring: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 20,8–18,3; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 444–505
BMW i7 M70 xDrive: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 17,8–16,3; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 417–449
iX xDrive40: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 21,5–19,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 400–435
BMW iX1 eDrive20: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 430–475
iX M60: sähköinen kulutus, yhdistetty, WLTP, kWh/100 km[1]: 24,9–21,9; toimintasäde sähköllä, WLTP, km[2]: 496–565
[1] Polttoaineenkulutukseen, hiilidioksidipäästöihin, sähkönkulutukseen ja sähköiseen toimintasäteeseen liittyvät viralliset tiedot on määritetty määrätyn mittausmenetelmän mukaisesti, ja ne vastaavat asetuksen (EY) 715/2007 kulloinkin voimassa olevaa versiota. WLTP-tiedoissa on otettu vaihteluvälien yhteydessä huomioon kaikki lisävarusteet (tässä tapauksessa Saksan markkinoilla saatavilla olevat lisävarusteet). Viralliset tiedot ilmoitetaan 1.1.2021 jälkeen tyyppihyväksytyille autoille vain WLTP:n mukaisesti. EU-asetuksen 2022/195 nojalla COC-todistuksissa ei myöskään ilmoiteta NEDC-arvoja 1.1.2023 lähtien. NEDC- ja WLTP-mittausmenetelmiin liittyviä lisätietoja löytyy osoitteesta www.bmw.de/wltp
Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista polttonesteen kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät kaikista jälleenmyyjäliikkeistä saatavasta Uuden auton polttonesteen kulutustiedot, CO2-päästöarvot ja sähkönkulutus -vihkosta tai Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta https://www.trafi.fi.
[2] Toimintasäteeseen vaikuttavat eri tekijät, erityisesti henkilökohtainen ajotyyli, ajoradan ominaisuudet, ulkolämpötila, lämmitys/ilmastointi ja esilämmitys.
[3] Latauksen suorituskyky määräytyy akun varaustilan, ympäristön lämpötilan, yksilöllisen ajoprofiilin ja ylimääräisten virtaa kuluttavien laitteiden käytön mukaan. Ilmoitettujen toimintasäteiden perustana on WLTP Best Case. Latausajat on laskettu olettaen, että ympäristön lämpötila on 23 °C ajon jälkeen, ja ne voivat vaihdella käyttötottumusten mukaan.