Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
YHDEKSÄN VINKKIÄ JA NIKSIÄ SÄHKÖAUTOILIJOILLE.
Mitä tarkoittaa auton esivalmistelu ja miten autoa kannattaa oikeasti ladata? Entä millä keinoilla saat akusta kaiken irti niin, että siinä riittää samalla energiaa mahdollisimman pitkään? Olemme koonneet yhdeksän ”sähköautohackia” – eli nopeita neuvoja ja vinkkejä sähköauton tai plug-in hybridin kuljettajille.
1. SUUNNITTELE MATKASI HELPOMMIN.
Sähköautojen toimintasäde on pidentynyt merkittävästi ja tulee myös jatkossa kehittymään vauhdilla. Useimmilla akkukäyttöisillä täyssähköautoilla on nykyään yli 300 kilometrin toimintasäde, ja ne suoriutuvat sujuvasti arkiajoista. Pitkät ajomatkat vaativat esimerkiksi lomilla kuitenkin hieman ennakointia.
Pienellä suunnittelulla voidaan välttää epämiellyttävät yllätykset matkan varrella, ja sen voi kaiken lisäksi tehdä mukavasti kotisohvalta käsin esimerkiksi My BWM -sovelluksen avulla. BMW Charging -palvelun kautta näet jatkuvasti kasvavan julkisten latausasemien verkoston, jossa on myös eri palveluntarjoajien suurteholatausasemia, ja tiedot latausasemista lähetetään sinulle suoraan autoosi. Voit etsiä latauspisteitä ja nähdä niistä myös muita hyödyllisiä tietoja, kuten lataustyypin, aukioloajat ja saatavuuden.
2. NOPEAMPI LATAUS: PISTOKE IRTI 80 PROSENTISSA.
Pikalatausasemilla lataaminen on kätevää ja tietysti paras vaihtoehto pitkän matkan ajossa, koska niillä voit ladata akun kahvitauon aikana. 150 kW:n lataustehon tarjoavat pikalatausasemat pystyvät lataamaan esimerkiksi BMW iX3:n akkuun sadan kilometrin toimintasäteen alle kymmenessä minuutissa. Noin 34 minuutissa ne voivat ladata akun jopa 80 prosentin varaustasoon. Pitkillä ajomatkoilla, joilla on välilatauksia, matka-aikaa ja siihen sisältyvää latausaikaa voi lyhentää merkittävästi lataamalla akun vain 80-prosenttisesti. Navigointijärjestelmä ehdottaa lisäksi sopivaa kahvilaa latausaseman läheltä, jotta voit viettää odotusajan mahdollisimman mukavasti. My BMW -sovelluksen kautta voit myös tarkastella aiempia latausjaksoja ja saat ilmoituksen, kun autosi akku on ladattu täyteen.
3. AUTON ESIVALMISTELU: LÄHDE MATKAAN OPTIMAALISESTI VALMISTAUTUNEENA.
Pitkä sana, yksinkertainen vaikutus: auton esivalmistelu tarkoittaa, että asetat akun lataustason ja auton sisälämpötilan optimaaliseen lukemaan ennen ajoon lähtöä. Auton sisätilan ilmastointi kuluttaa ajon aikana sähköä, mikä vaikuttaa auton toimintasäteeseen. Siksi matkustamo on parempi viilentää tai lämmittää latauksen aikana, kuten vaikka kotona ennen ajoon lähtöä. Asetukset voi tehdä autossa tai helposti My BMW -sovelluksen kautta, jolloin sinun ei edes tarvitse mennä auton luo. Näin ihanteellinen lämpötila ja haluttu lataustaso saavutetaan sopivasti juuri ennen aiottua ajoon lähtöä. Erityisen tärkeä merkitys tällä on kylmällä säällä, jolloin akkulämmitin voi lämmittää auton akun optimaalisen toiminnan varmistamiseksi.
4. VAIHDA TIETOJA MUIDEN KANSSA.
Sähköllä ajavat ovat tulevaisuuden liikkumisen edelläkävijöitä, ja edelläkävijät ovat aivan erityisen aktiivisia tietojen vaihdossa. Esimerkiksi BMW i3 -yhteisössä on syntynyt useita foorumeita ja blogeja, joiden kautta tämän kaikkein ensimmäisen täyssähköisen BMW-auton omistajat ja kuljettajat jakavat tietojaan ja kokemuksiaan. Lähes aina löytyy joku, jolla on vastaus kysymykseen tai joka on jo ratkaissut kyseisen ongelman – tätä kollektiivista tietoa kannattaa hyödyntää. Tietoa voi saada eri automalleista saatujen kokemusten lisäksi myös esimerkiksi latausinfrastruktuurista. Monet asioista hyvin perillä olevat sähköautoilijat jakavat mielellään vinkkejä ja niksejä vaikkapa pitkän matkan ajoa varten tai kertovat tietoja vastikään perustetuista tai suunnitteilla olevista latausasemista.
5. HALLITSE TOIMINTASÄDETTÄ OMALLA AJOTYYLILLÄSI.
Vaikka sähköauton ja bensiini-/dieselkäyttöisen auton käyttövoimateknologiat poikkeavat toisistaan, autoille on kuitenkin yhteistä se, että järkevästi ja kohtuullisella nopeudella ajavat pääsevät niillä pisimmälle. Toimintasäde pitenee esimerkiksi selvästi, jos moottoritiellä ajetaan 130 km/h:n nopeuden sijaan nopeudella 110 km/h. Oma ajotyylisi on tärkein yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa siihen, miten tehokas sähköinen autosi on ja miten suuri on sen akusta saatava teho. Pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä, jossa auto pysäytetään usein, voit lisäksi tuottaa autoosi energiaa. Kun nostat jalan kaasupolkimelta, energian talteenoton avulla liike-energia muutetaan sähköenergiaksi ja syötetään auton akkuun. Näin auton toimintasäde pitenee lukuisilla kilometreillä kaupunkiliikenteessä ajettaessa.
6. REGENERATIIVINEN JARRUTUS: AUTOSI SAA ENERGIAA TAKAISIN JOKA KERTA, KUN JARRUTAT.
BMW varustaa BMW iX3 -autonsa ja tulevat plug-in hybridinsä uudella toiminnolla: adaptiivisella rekuperaatiolla. Se hyödyntää jarrutusprosessia ja muuntaa auton liike-energian sähkömoottorin kautta takaisin sähköenergiaksi ja syöttää energian sitten takaisin akkuun. ”Adaptiivinen” tarkoittaa, että se, kuinka voimakkaasti energiaa kerätään regeneratiivisen jarrutuksen avulla, määräytyy kulloisenkin liikennetilanteen perusteella. Liikennetilanne määritetään navigointitietojen ja kuljettajan avustinjärjestelmien anturien avulla. Näin energian talteenotto voimistuu esimerkiksi risteystä lähestyttäessä, alhaisen nopeusrajoituksen tieosuuksilla tai jos edessä on toinen auto. Sen sijaan vapailla tieosuuksilla ajettaessa auto aktivoi vapaarullaustoiminnon, kun nostat jalan kaasupolkimelta. Lisäksi kuljettaja voi valita manuaalisesti eri rekuperaatiotasoja ajovaihteen (D) ollessa valittuna. Jos asetat vaihdevalitsimen B-asentoon, talteenotto on erityisen voimakasta – tämä toiminto on tuttu BMW i3 -autosta.
7. AUTOSI AKKU JA LÄMPÖTILA: PYSY VIILEÄNÄ JA VÄLTÄ ÄÄRILÄMPÖTILOJA.
Sähköautojen kuljettajien tulee olla tietoisia siitä, että ulkolämpötila on tärkein auton ulkopuolinen tekijä, joka vaikuttaa akun suorituskykyyn ja kapasiteettiin. Vaikutus on tuttu myös matkapuhelimien akuista: erittäin korkeat tai alhaiset lämpötilat voivat rajoittaa suorituskykyä tai kuluttaa akkua suhteettoman paljon. Sähköautoissa lämpötilan vaikutuksia kuitenkin vähennetään akkujen lämpötilan säädön optimoidulla käyttöstrategialla.
8. LÄMPÖPUMPPU AUTTAA SINUA KERÄÄMÄÄN LISÄKILOMETREJÄ.
Miten lisään sähköautoni toimintasädettä? Vastaus on itse asiassa melko yksinkertainen: jos kytket autossa mahdollisimman monta virtaa kuluttavaa laitetta pois päältä, voit tästä säästyvän sähköenergian avulla ajaa pidemmälle. Etenkin auton sisätilan ilmastointi kuluttaa paljon energiaa. Ratkaisuna tähän on lämpöpumppu, joka korvaa lämmityslaitteen – tämä on vakiona BMW iX3:ssa. Kylmällä säällä lämpöpumpun käyttö voi tuoda tärkeitä lisäkilometrejä ja estää samalla hytinän autossa.
9. PYSY AJAN TASALLA KÄYTTÄMÄLLÄ OIKEITA LÄHTEITÄ.
Sähköautoilijoille tieto on lähes yhtä tärkeää ja arvokasta kuin sähkövoima. Tekniikka kehittyy suurin harppauksin, ja sähkökäyttöisten autojen infrastruktuuri kasvaa ja paranee nopeasti. Täyssähköauton tai plug-in hybridin omistajana voit pitää itsesi ajan tasalla BMW Charging -palvelun avulla. Lukuisia vinkkejä löydät myös osoitteesta BMW.fi lataamista koskevasta osiosta sekä uutisia ja artikkeleita sähköautoista eAcademy-sivultamme.
VASTAANOTA SÄHKÖUUTISIA BMW:LTÄ.
Tilaa uutiskirjeemme ja saat vinkkejä, uutisia ja artikkeleita kaikesta, mitä sähköistymisessä tapahtuu.