Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
KUNNIANOSOITUS HOFMEISTERIN TAITTEELLE.
BMW:n klassisen muotoiluelementin historia.
BMW ilman munuaisen muotoista etusäleikköä? Mahdoton ajatus. On kuitenkin myös toinen muotoiluominaisuus, joka on ollut BMW:n lähes kaikissa automalleissa aina 1960-luvun alusta lähtien – Hofmeisterin taite (saksaksi Hofmeister-Knick).
Hofmeisterin taite on todellinen muotoiluelementtien klassikko, mutta ei ehkä niin tunnettu muiden kuin täysveristen BMW-intoilijoiden keskuudessa. Hofmeisterin taitteella tarkoitetaan jyrkkää taitosta takimmaisen sivuikkunan viereisessä pilarissa (Sedanissa C-pilarissa, muissa D-pilarissa). David Carp BMW Group Design Identitysta kertoo, että perinteisesti Hofmeisterin taite alkaa tämän pilarin alaosasta.
ITSESTÄÄN SELVÄ OSA BMW:N MUOTOKIELTÄ.
Hofmeisterin taitteella on ainakin kaksi tärkeää muotoilufunktiota – se on ensiksikin historiallinen linkki BMW:n aiempien, nykyisten ja tulevien sukupolvien välillä. Toiseksi se on muotoiluelementti, joka ohjaa katseen matkustamosta (sivuikkunoista, katosta ja pilareista) korin alaosaan luoden näin erityistä BMW-tunnelmaa.
MISTÄ NIMI HOFMEISTERIN TAITE TULEE?
Nimen taustalla oleva tarina on oikeastaan kaksiosainen, ja siihen liittyy hieman yksinkertaistetusti kaksi italialaista ja yksi saksalainen. Tämä taite-elementti esiintyi ensimmäisen kerran autojen koreissa jo 1940-luvulla Yhdysvalloissa ja Italiassa valmistetuissa automalleissa. Ensin kaksiovisissa coupéissa ja cabrioleteissa ja sen jälkeen myös sedan-malleissa. 1950-luvun puolivälissä kyseinen muotoiluelementti näyttäytyi ensimmäisen kerran BMW:n piirustuksissa. David Carpin mukaan italialaiset muotoilijat Giovanni Michelotti ja Giorgio Giugiaro vaikuttivat ratkaisevasti siihen, että taite löysi paikkansa BMW:n muotoilukielessä.
Wilhelm Hofmeister – BMW:n Body Engineering and Development -osaston päällikkö – oli kuitenkin varsinaisesti se henkilö, jonka ansiosta taite on autoissa yhä edelleen ja jonka mukaan se myös sai nimensä. Hofmeister ei ollut kuitenkaan itse muotoilija vaan insinööri ja osastopäällikkö. Asemansa johdosta hänestä tuli kuitenkin automaattisesti myös BMW Designin johtaja. Hän piti huolen siitä, että tämä muotoiluelementti integroitiin johdonmukaisesti BMW:n mallien muotoiluun.
David Carp, BMW Group Design Identity”Vahvimmat muotoiluikonit eivät synny strategioimalla.”
1961: TAITE NÄYTTÄYTYY ENSIMMÄISEN KERRAN BMW-AUTOSSA.
Hofmeisterin taite näki päivänvalon uudessa BMW 3200 CS:ssä ja BMW 1500:ssa vuoden 1961 IAA (International Automobile Exhibition) -autonäyttelyssä Frankfurt am Mainissa. Siitä lähtien se on ollut tärkeä osa BMW:n muotoilua. Monet ajattelevat, että taite oli korin vakauttamiseksi tehty ”keksintö”, mutta tämä ei Carpin mukaan pidä paikkaansa. Tällaisen taitteen käyttö ei nimittäin ole teknisesti välttämätöntä. Taitteen yhtenä toiminnallisena etuna on kuitenkin se, että se mahdollistaa oveen suuremman sivuikkunan tarvitsematta integroida lisäikkunaa C-pilarin eteen. Muotoilun osalta tämä mutka tekee linjoista jännittävämpiä ja sivuilmeestä dynaamisemman. Carpin mukaan se tuo auton olemukseen lisää jykevyyttä synnyttämättä kuitenkaan suurta ja raskasta vaikutelmaa.
David Carp, BMW Group Design Identity”Hofmeisterin taite oli BMW:lle uuden muotoilukielen alku”
Mutta kuten tiedetään, ei sääntöä ilman poikkeusta. BMW:n muotoilijat ovat tehneet toisinaan irtioton tästä muotoiluelementistä – esimerkiksi joissain Touring-malleissa, BMW Z3:ssa ja BMW i3:ssa. Muutoin taite on kuitenkin nähty monien eri korityyppien kattopilarissa aina 1960-luvun alusta lähtien (esimerkiksi Sedanissa, tietyissä Touring-malleissa, Coupéssa, Cabriossa ja SUV:eissa). Näin Hofmeisterin taite on saavuttanut kulttiasemansa ja assioituu vahvasti BMW:n autoihin.
HOFMEISTERIN TAITE LÄPI VUOSIEN
BMW 2002 (1966)
BMW 5-sarjan poliisiauto (1981)
BMW 7-sarja (1986)
BMW Z1 Coupén prototyyppi (1988)
BMW 3-sarjan Coupé (1992)
BMW X5 (2001)
BMW X6 (2019)
BMW i8 Coupé (2019)
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts M Performance tröskelbreddare av kolfiber på vänster sida
BMW 5-sarjan poliisiauto (1981)
BMW 7-sarja (1986)
BMW Z1 Coupén prototyyppi (1988)
BMW 3-sarjan Coupé (1992)
BMW X5 (2001)
BMW X6 (2019)
BMW i8 Coupé (2019)
BMW 2002 (1966)
BMW 5-sarjan poliisiauto (1981)
BMW 7-sarja (1986)
BMW Z1 Coupén prototyyppi (1988)
BMW 3-sarjan Coupé (1992)
BMW X5 (2001)
BMW X6 (2019)
BMW i8 Coupé (2019)
HOFMEISTERIN TAITTEEN TULEVAISUUS.
Entä miten tämän tunnusomaisen designyksityiskohdan polku jatkuu? Carpin mukaan sen kehittymiselle ei ole rajoja. Hofmeisterin taite kehittyy jatkuvasti. Vuodesta 2009 lähtien siitä on nähty suuri kirjo erilaisia tulkintoja. Joskus se on voimakkaampi ja silmiinpistävämpi ja joskus taas enemmän taka-alalla. Se voi olla rohkea, veistoksellinen tai graafinen. Suuri, pieni, pyöreämpi tai kulmikkaampi. Uusin designlinja BMW Vision avaa lisäksi täysin uuden ulottuvuuden – klassista Hofmeisterin taitegeometriaa voidaan nyt käyttää sähköisesti ohjattujen graafisten efektien näyttämönä.
Mutta yksi asia kuitenkin on ja pysyy – Hofmeisterin taite on selkeä ja erottamaton osa BMW:n muotokieltä. On jännittävää nähdä, miten tämä ikoninen muotoiluelementti kehittyy jatkossa.
Lue lisää:
_____
Kirjoittaja: Nils Arnold; Art: Madita O'Sullivan, Shin Miura; Animationer: Madita O'Sullivan, Carolin Wabra; Valokuvat: BMW/BMW Group Archive
Lisää luettavaa:
➜ Lue myös:Munuaisten historia
➜ Lue myös: How to create a classic
➜ Lue myös: This is how to sketch your dream car
➜ Lue myös: BMW:n Neue Klasse