Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
BMW i TÄYTTÄÄ 10 VUOTTA.
VISIOSTA SYNTYI MENESTYSTARINA.
BMW:n sähköautot – paljon muutakin kuin sähköisiä.
Kaikki alkoi ideasta – yksilön liikkumiseen haluttiin luoda kokonaisvaltainen ja kestävän kehityksen mukainen lähestymistapa, joka veisi sen täysin uudelle tasolle. BMW Group oli BMW i-konseptillaanvuonna 2011 aikaansa edellä tekniikassa, muotoilussa ja kestävässä kehityksessä ja uranuurtaja näillä alueilla sähkökäyttöisissä autoissa. 10. vuosipäivän kunniaksi seuraavassa tarjotaan lyhyt silmäys BMW i:n erityislaatuiseen ja menestyksekkääseen historiaan.
BMW i lanseerattiin 21. helmikuuta 2011 mottonaan ”Born Electric”. Lanseerausta juhlistettiin myös Münchenissä Saksassa BMW:n pääkonttorin, BMW Weltin ja BMW-museon julkisivuihin heijastetuilla videoprojisoinneilla ja valoinstallaatioilla. Sähkökäyttöiset autot eivät olleet kuitenkaan BMW:lle uusi asia, sillä jo vuonna 2008 BMW Group oli käynnistänyt ”Project i:n” ja vuonna 2009 se oli tarjonnut silmäyksen autojen tulevaisuuteen BMW Vision Efficient Dynamics -tutkielmallaan.
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group"BMW i merkitsee uuden aikakauden alkua yksilöllisessä liikkumisessa”
BMW i perustuu kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan.
Vielä kymmenen vuotta sitten i-kirjain viittasi BMW-mallin nimessä sanaan ”injection” eli bensiinimoottorien ruiskutustekniikkaan. Nykyään monet yhdistävät BMW i -mallin i-kirjaimen kestävän autoilun tulevaisuuteen. Kokonaisvaltaisessa lähestymistavassa otetaan huomioon kaikki autoon ja sillä ajamiseen liittyvät osa-alueet, kuten sähköiset käyttövoimajärjestelmät, CO2-päästöt minimoiva tuotanto, jossa myös käytetään 70 prosenttia vähemmän vettä, ainoastaan vihreän sähkön käyttö valmistuksessa, asiakasystävällinen lataaminen kotona ja matkan varrella, innovatiiviset ja uusiutuvat raaka-aineet ja kierrätetyt materiaalit, CFRP:n mahdollistamat kevytrakenteet ja uudet digitaaliset palvelut.
BMW i CONCEPT STUDIES
BMW Vision EfficientDynamics (2009)
BMW i3 Concept (2011)
BMW i8 Concept (2011)
BMW i3 Concept Coupé (2012)
BMW i8 Concept Spyder (2012)
BMW i Vision Dynamics (2017)
BMW Concept iX3 (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW i Hydrogen Next (2019)
BMW i4 Concept (2020)
BMW Vision EfficientDynamics (2009)
BMW i3 Concept (2011)
BMW i8 Concept (2011)
BMW i3 Concept Coupé (2012)
BMW i8 Concept Spyder (2012)
BMW i Vision Dynamics (2017)
BMW Concept iX3 (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW i Hydrogen Next (2019)
BMW i4 Concept (2020)
BMW Vision EfficientDynamics (2009)
BMW i3 Concept (2011)
BMW i8 Concept (2011)
BMW i3 Concept Coupé (2012)
BMW i8 Concept Spyder (2012)
BMW i Vision Dynamics (2017)
BMW Concept iX3 (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW i Hydrogen Next (2019)
BMW i4 Concept (2020)
Vuoden 2011 International Motor Show (IAA) -autonäyttelyssä BMW esitteli Megacity Vehicle -konseptiauton, jonka pohjalta BMW i3 syntyi kaksi vuotta myöhemmin. Se oli tulos BMW:n halusta kehittää ympäristöystävällinen, kaupunkiajoon sopiva sähköauto, joka ei ole tavanomaista autoa painavampi. Ensimmäinen BMW i -auto lähti näin tien päälle vuonna 2013 ja avasi uusia uria. Siinä käytettiin täysin uutta muotoilukonseptia, jonka ominaispiirteitä olivat alumiinialusta ja hiilikuituvahvisteisesta polymeerista (CRFP) valmistettu sisäpuoli.
Tämä arkkitehtuuri on kuin räätälöity vaihtoehtoiselle käyttövoimajärjestelmälle minimaalisen painonsa ja auton maksimaalisen dynamiikan ansiosta. Auton täyssähköisyys ei myöskään vähennä BMW:lle tyypillistä ajamisen iloa. BMW i3 teki – ja tekee yhä – vaikutuksen sähkömoottorin suoralla voimalla ja sen aikaansaamalla kiihtyvyydellä, mikä on varmasti vetänyt monia katseita puoleensa liikennevaloista lähdettäessä. Auton korkeajänniteakku takaa enintään 359 kilometrin toimintamatkan (NEDC-testisyklin mukaan) sekä ajamisen ilon.
- Pieter Nota, Member of the Board of Management, BMW Group”BMW i on visionäärisen autoilun hautomomme"
Kestävä jokaista kuitua myöten.
Kokonaisvaltaisen ajattelutavan yhtenä osa-alueena oli myös kestävän kehityksen mukainen materiaalien valinta – esimerkkinä tästä ovat luonnonkuiduista valmistetut kojelaudan suojukset ja ovipaneelit. 80 prosenttia kuljettajan istuimen kaikista näkyvissä olevista pinnoista on tehty kierrätetyistä materiaaleista tai uusiutuvista raaka-aineista. Sama ajattelutapa näkyy BMW:llä myös luonnonvarojen käytössä, minkä johdosta vuodesta 2021 alkaen sen sähkömoottoreissa ei käytetä harvinaisia maametalleja ja korkeajänniteakuissa käytetyn koboltin määrää on vähennetty kahdella kolmasosalla entiseen verrattuna. Samalla ne täyttävät myös kaikkein korkeimmat sosiaaliset ja ympäristöstandardit.
BMW i3:een oli aluksi saatavana lisävarusteena toimintamatkan pidentäjä eli bensiinimoottori apumoottoriksi auton toimintamatkan kasvattamista varten. Akkujen kehittymisen myötä se jäi kuitenkin tarpeettomaksi. Näin BMW otti jälleen yhden askeleen lähemmäs tavoitettaan eli päästötöntä autoilua.
BMW i3:n voidaan jo nyt todeta olleen uraauurtava. Mallilla on ollut yhtä suuri merkitys BMW:lle kuin mitä 02-sarjalla oli sille 60-luvulla – se on yksinkertaisesti ollut virstanpylväs yrityksen historiassa. Se, että BMW i3 on edelleen tuotannossa, kertoo auton konseptin vahvuudesta ja siitä, että BMW:n tuotekehittäjien aikoinaan valitsema suunta oli oikea, sillä se on yhä toimiva. BMW i3 ei ole syyttä yksi Euroopan parhaiten myyvistä premium-luokan sähköautoista.
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group”BMW i edustaa visionäärisiä autoja, inspiroivaa muotoilua ja jatkuvaa kestävään kehitykseen keskittymistä”
Sähkötekniikka kohtaa urheiluauton.
BMW i3:a seurasi vuonna 2014 BMW i8 Coupé, joka tuli vuonna 2018 myyntiin Roadster-mallina. BMW i8 perustui BMW Vision Efficient Dynamics -konseptiin, ja plug-in hybrid -voimalinjan ansiosta siinä yhdistyivät urheiluauton suorituskyky ja pienemmän kokoluokan auton kulutus ja päästöt. Haluatko 275 kW:n (369 hv:n) järjestelmätehon ja ajaa sähköajotilassa jopa 120 km/h:n nopeudella? Silloin tämä urheilullinen malli on sinulle nappivalinta.
BMW i8 -autossa (aivan kuten myös BMW i3:ssa) käytettiin korkean teknologian materiaaleja, kuten hiilikuitua ja alumiinia. Tämän sähköisen urheiluauton myötä BMW toi autoihin myös laserajovalot. BMW i8 oli toisin sanoen aikaansa edellä joka osa-alueella. Siksi se on jo nyt sen tuotannon päätyttyä tuleva klassikko.
BMW i on paljon muutakin kuin sähköinen.
Tuotantoautojen lisäksi BMW i on julkistanut useita konsepti- ja visioautoja. Ne antavat välähdyksiä BMW i:n lähitulevaisuudesta. Yksi esimerkki niistä on BMW i Hydrogen Next 2019, joka pohjautui BMW X5:een. Tämä SAV-malli sai messukävijät innostumaan sekä polttokennoihin että sähkömoottoriin perustuvalla käyttövoimajärjestelmällään. Tämä BMW:n vetykäyttöinen auto tulee vuonna 2022 pientuotantoon ja asiakkaiden testikäyttöön.
Täyttä vauhtia kohti tulevaisuutta.
BMW iX3 on askeleen pidemmällä, sillä se liikkuu jo teillä. Sen jälkeen, kun sähköautoihin alettiin panostaa toden teolla kymmenen vuotta sitten, niiden latausinfrastruktuuri on kehittynyt vauhdilla. Uusia julkisia latausasemia ilmestyy jatkuvastikaupunkeihin, ja moottoriteiden varsille rakennetaan pikalatausasemia. BMW Charging tarjoaa kaikki sähköauton lataamiseen tarvittavat palvelut samassa paketissa. Samaan aikaan myös yksityiset asuntoyhtiöt asennuttavat kiinteistöihin yhä enemmän sähköauton latausasemia. Tulevilla sähköautoilla on näin ollen mitä parhaimmat menestymisen edellytykset. Tämä koskee esimerkiksi urheilullista BMW i4 -autoa, joka sykähdyttää muotoilullaan, sekä aiemmin nimellä BMW Vision iNEXT tunnettua BMW iX:ää, joka on BMW i:n tulevaisuuden teknologian lippulaiva. Tässä mallissa tulevaisuuden sisätila yhdistyvät ensi kertaa pitkälle kehitettyyn sähköiseen käyttövoimayksikköön.
Mikä on BMW i?
- BMW i on BMW Groupille kuuluva merkki, joka lanseerattiin vuoden 2011 helmikuussa.
- Kaikki BMW:n sähköautot myydään BMW i -merkin alla. Merkin ensimmäinen malli oli BMW i3, ja sen mallisto laajenee jatkuvasti.