Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
BMW EFFICIENT DYNAMICS: INNOVATIIVISIA TEKNOLOGIOITA.
Huomisen teknologia, jo nyt vakiona.
BMW luottaa ajoneuvoissaan suurimpaan mahdolliseen dynamiikkaan kulutuksen ollessa mahdollisimman pieni. Tämän saavuttamiseksi ajoneuvoissa aina korista voimalaitteisiin ja kuljettajanavustinjärjestelmiin käytetään monia innovatiivisia teknologioita, jotka parantavat tehokkuutta ja laskevat kulutusta. Tutustu BMW:n kevytrakenteeseen, aerodynaamisiin mittoihin sekä kestäviin moottorikonsepteihin.
BMW luottaa ajoneuvoissaan suurimpaan mahdolliseen dynamiikkaan kulutuksen ollessa mahdollisimman pieni. Tämän saavuttamiseksi ajoneuvoissa aina korista voimalaitteisiin ja kuljettajanavustinjärjestelmiin käytetään monia innovatiivisia teknologioita, jotka parantavat tehokkuutta ja laskevat kulutusta. Tutustu BMW:n kevytrakenteeseen, aerodynaamisiin mittoihin sekä kestäviin moottorikonsepteihin.
BMW EFFICIENT LIGHTWEIGHT – BMW:N ÄLYKÄS KEVYTRAKENNE.
BMW EfficientLightweight on erinomainen esimerkki tehokkaan ja dynaamisen ajamisen täydellisestä yhdistettävyydestä. Käyttämällä erityisen kevyitä ja jäykkiä materiaaleja, kuten hiilikuitua korin takaosassa, alumiinia alustassa, erittäin kestäviä teräksiä korissa tai moderneja magnesiumseoksia moottorissa, vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa samalla ajotehoa ja ajodynamiikkaa.
Ensimmäisillä sarjatuotannosta peräisin olevilla hiilikuidusta valmistetuilla korin takaosilla BMW i mullisti autojen rakentamisen ja BMW asetti uusia mittapuita kevytrakentamiseen. Kevytrakenteiset korin takaosat tarjoavat yhtäältä korkealla kestävyydellään parhaan mahdollisen suojan onnettomuuksissa ja ovat toisaalta tarpeeksi kevyt, että ne voivat tasata korkeajänniteakun lisäpainon. Lopputuloksena on parannettu turvallisuus sekä suuri ja miellyttävä tilantunne ja ajoneuvon entistä pienempi paino – sekä siten parempi dynamiikka.
Hightech-materiaalia olevan hiilikuidun käyttö on suursarjatuotantoajoneuvojen kuten BMW i3:n kohdalla ollut tähän saakka ainutlaatuista. Hiilikuidun käyttö oli pitkään vain rajallisesti mahdollista, sillä se valmistettiin käsityönä. Nykyään BMW Group valmistaa itse hiilikuidut ja hiilikuitulevyt, mikä mahdollistaa ajoneuvojen suursarjatuotannon.
AERODYNAAMIIKKA.
BMW EfficientDynamicsin tehokkuutta parantavat aerodynamiikkatoimet.
Hyvien ideoiden ei tarvitse aina olla monimutkaisia: Kohdennetuilla aerodynamiikkatoimilla, kuten ilmaläppien ohjauksella ja etuhelman Air Curtainilla, Air Performance -vanteilla ja etummaisten lokasuojan aukkojen takana olevilla Air Breathereillä, BMW-autollesi luodaan optimoitu ilmanvastuskerroin. Lisäksi autossa on aerodynaamisesti optimoitu alusrakenne ja AERO GENEn määrittelemät virtausedulliset ajoneuvon mittasuhteet. Sillä on positiivinen vaikutus tehokkuuteen ja ajovakauteen, ja se pienentää sisätiloissa kuuvia ääniä.
Air Performance -vanteet.
Keveyttä tuulesta: Virtaus- ja paino-optimoidut vanteet, joissa on sisäosat, ohjaavat ilman optimaalisesti BMW-autosi sivuja pitkin ja parantavat siten ajoneuvon aerodynamiikkaa.
Active Air Stream -jäähdyttimensäleikkö.
Active Air Stream -jäähdyttimensäleikkö tietää, milloin moottori, jarrut ja muut komponentit tarvitsevat ilmaa, ja avaa ilmaläpät automaattisesti. Kun ilmaa ei enää tarvita, jäähdyttimensäleikkö sulkee ilmaläpät jälleen. Tämä parantaa aerodynamiikkaa ja laskee kulutusta.
Air Curtain.
Sinä kontrolloit ajoneuvoasi, Air Curtain kontrolloi ilmavirtausta. Se nimittäin laskee hämmästyttävän yksinkertaisella, mutta erittäin tehokkaalla tavalla korin ilmanvastusta. Sen kapeat ilmakanavat kiihdyttävät sisään tulevaa ilmavirtaa ja ohjaavat ilmavirran kohdennetusti vanteiden ohi. Tämä vähentää ilmaturbulenssia pyöränkoteloissa ja laskee korin ilmanvastusta sekä polttonesteen kulutusta ja CO2-päästöjä.
BMW-MOOTTORIKONSEPTIT.
Tulevaisuuden moottorit takaavat suurimman mahdollisen tehokkuuden ja kestävyyden.
BMW luottaa ajoneuvojensa kehittelyssä aina uusiin ja innovatiivisiin käyttövoimakonsepteihin. Tutustu BMW:n tehokkaisiin käyttövoimavaihtoehtoihin, kuten plug-in hybridiin, eDriveen, vetykäyttöön tai uuteen 48 voltin kevythybriditeknologiaan.
BMW 48 VOLTIN KEVYTHYBRIDITEKNOLOGIA.
Sähkömoottori täydentää polttomoottorin tehokkuutta ja dynamiikkaa.
Kevythybridi on hybridimoottorin erityinen malli. Ajoneuvo ei käytä sähkömoottoriaan itsenäisenä moottorina, vaan vaihtaa kytkennän tilanteen mukaan polttomoottoriin. Tämä laskee polttonesteen kulutusta ja pidentää toimintasädettä. Samalla sähkömoottori voi vahvistaa polttomoottoria niin sanottuna boostina. Kevythybrideissä akkua ladataan ajon aikana jarrutuksen rekuperaatiolla.
BMW PLUG-IN HYBRID.
Tehokas polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä.
BMW-ajoneuvoissa, joissa on hybridimoottori – kutsutaan myös plug-in hybrideiksi – on kaksi moottoria: polttomoottori ja sähkömoottori. Yhdessä modernien litiumioniakkujen kanssa ne lisäävät toimintasädettä sekä tarjoavat käyttöön entistä enemmän voimaa ja dynamiikkaa. Akut voidaan ladata tavallisten pistorasioiden ja latausasemien avulla, ja ne latautuvat myös jarrutusenergian talteenotolla. Niin kutsutussa rekuperaatiossa ajoneuvon liike-energia muutetaan jarrutuksen aikana sähkömoottorin kautta sähköenergiaksi, joka syötetään akkuun.
BMW-SÄHKÖMOOTTORI.
Täysin sähköiset ajoneuvot, joissa eDrive-moottori – suurin mahdollinen toimintasäde ja tehokkuus.
Tulevaisuuden BMW-sähköautot, joissa on eDrive-moottori, käyvät pelkällä sähköllä. Puhtaasti pelkässä sähkömoottorikonseptissa ei ole polttomoottoria, eikä se tarvitse ajoneuvon liikkeellä pitämiseen fossiilisia polttoaineita. Näin BMW:n sähköautot ovat varsinaisessa ajokäytössä paikallisesti päästöttömiä. Tarvittava virta tallennetaan akkuun, joka määrittää sähköisen toimintasäteen. Akku voidaan ladata tavallisella pistorasialla, BMW Wallboxilla tai julkisissa latauspisteissä.
BMW-VETYMOOTTORI.
Vetypolttokennoajoneuvot: rajattoman päästöttömän liikkuvuuden tulevaisuus.
BMW on tutkinut jo useita vuosia vetyautoja ja tehnyt vuodesta 2013 alkaen Toyotan kanssa yhteistyötä vetypolttokennomoottoreiden teollistamisessa. Seuraavassa vaiheessa BMW pilotoi vuodesta 2022 alkaen vetypolttokennomoottoreidensa toisen sukupolven BMW i Hydrogen NEXT -piensarjassa. Vetyautoissa on sähkömoottori, minkä vuoksi ne katsotaan sähköautoiksi. Ratkaiseva ero muihin sähköajoneuvoihin on seuraava: Vetyautot tuottavat virran itse eivätkä ota sitä sisäänrakennetusta akusta, jota on ladattava ulkoisesta virtalähteestä. Sen sijaan vetyautoissa on suoraan oma tehokas voimala polttokennon muodossa. Se tuottaa vedystä ja hapesta puhdasta sähköenergiaa. Näin vetykäyttöiset ajoneuvot ovat paikallisesti päästöttömiä.