Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
AUTOJEN AKUT – VASTAUKSET 54 YLEISEEN KYSYMYKSEEN
AKKUOPAS AUTOILIJOILLE.
Jos auton akku on huonossa kunnossa, auto ei välttämättä käynnisty. On monia asioita, jotka autoilijoiden on tarpeen tietää autojen akuista, kuten esimerkiksi se, miten akkujen lataus toimii ja mistä tietää, että akku on aika vaihtaa. Tällä sivulla vastaamme yleisiin autojen sähköjärjestelmän akkuja koskeviin kysymyksiin. Katso vastaukset kysymyksiin seuraavista aiheista:
Lue lisää auton omistamisesta BMW.fi-sivustolla:
Mitä tarvitsen vaihtaakseni itse auton akun?
Jos sinulla on nykyaikainen auto, sinun tulee jättää auton akun vaihto huoltopisteen tehtäväksi. Tämä johtuu siitä, että sinun ei pidä katkaista autossa sähkövirtaa, sillä se vaikuttaa auton tärkeisiin osiin. Jos sähkövirta katkaistaan, järjestelmä täytyy diagnosoida ja palauttaa huoltopisteessä. Vanhemmissa autoissa akku on moottoritilassa (konepellin alla) ja mahdollista vaihtaa itse. Tarvitset tätä varten sopivat työkalut vanhan akun irrottamiseksi ja uuden akun kiinnittämiseksi.
Mikä on hyvä tietää auton akkua vaihdettaessa?
Ensiksikin auton akku on melko raskas. On myös hyvä tietää, että jos katkaiset sähkövirran, autossa ”sammuu” kaikki. Sinun täytyy myös selvittää, missä akku sijaitsee ja pääsetkö siihen käsiksi itse ilman apua. Joissakin akuissa on akkuhappoa, joka on syövyttävää. Tällaiset akut saattavat alkaa vuotaa, etenkin jos ne ovat vanhoja. Niiden yhteydessä on huomioitava, että akkuhappoa ei saa joutua iholle, silmiin tai vaatteisiin. Akkuhappo eli elektrolyytti on rikkihapon ja veden seos, joka voi tuhota vaatteita ja syövyttää ihon.
Miten vaihdan auton akun sähkövirtaa katkaisematta?
Se on mahdollista mutta erittäin monimutkaista, etenkin nykyaikaisissa autoissa. Yleisesti ottaen pätee, että kun autosta poistetaan akku, virta katkeaa. Ota yhteyttä huoltopisteeseen selvittääksesi, miten juuri sinun autosi akku toimii.
Mitä BMW-auton akun vaihdattaminen maksaa?
Se vaihtelee monen eri tekijän, kuten auton mallin ja iän, mukaan. Ota yhteys BMW Jälleenmyyjään saadaksesi BMW-autosi akun vaihdon tarkan hinnan.
Mitkä merkit osoittavat, että auton akku on huonossa kunnossa?
Huonokuntoisen akun selvin merkki on se, että auto ei jaksa käynnistyä. Havaitset akun heikkokuntoisuuden myös siitä, että sinun täytyy ladata akku uudestaan pian edellisen latauksen jälkeen. Toinen merkki on se, että akku ei lataudu täyteen, kun lataat sitä akkulaturilla.
Jos ajat vain lyhyitä matkoja esimerkiksi kaupunkiajossa, akku voi tyhjentyä, vaikka se ei olisi huonokuntoinen. Se johtuu siitä, että akku ei ehdi latautua, kun autolla ajetaan joka kerta vain lyhyen aikaa. Tällaisissa tapauksissa ratkaisuna on akun ylläpitolataus säännöllisin väliajoin.
Milloin minun tulee vaihtaa huonokuntoinen auton akku?
Jos akku tyhjenee usein, se pitää vaihtaa. Muutoin on riskinä, että auto ei käynnisty ja jättää sinut tien päälle. Jos autossa on heikkokuntoinen akku, et voi olla varma, että pääset autolla ajoissa perille.
Mitä auton huonokuntoisen akun vaihto maksaa?
Hinta määräytyy auton ja sen akun tyypin mukaan. Jos esimerkiksi haluat autoosi akun, jonka ampeeriluku on suurempi, se maksaa enemmän. Myös huoltopisteellä käytetty työaika vaikuttaa hintaan. Ota yhteyttä huoltopisteeseen saadaksesi autosi akun vaihdon tarkan hinnan.
Autoni akku ei lataudu, missä on vika?
Jos akku ei lataudu ajon aikana, akku on joko loppu tai laturi ei lataa sitä. Jos akku tyhjenee heti latauksen tai uuden akun asennuksen jälkeen, syynä voi olla se, että auton oma laturi on rikki. Se voi johtua myös johtokatkoksesta tai siitä, että jokin liitäntä ei ole oikein paikallaan.
Autoni akku ei lataudu täyteen, missä on vika?
Jos akku ei lataudu täyteen, kun lataat sitä akkulaturilla, akku on huonokuntoinen. Akkulaturissa on yleensä ilmaisin, joka näyttää, miten paljon akku on latautunut. Jos merkkivalo palaa keltaisena, akku on huono, ja jos se palaa punaisena, akku on täysin tyhjä. Sinun täytyy tällöin vaihtaa akku.
Mitä tarkoittaa, että auton akussa on oikosulku?
Se merkitsee, että akku on kuollut ja sitä ei voi ladata. Oikosulku voi syntyä, jos kytket akun navat väärin latauksen yhteydessä. Kytkemällä akun oikein vältät oikosulun. Jos akku sijaitsee autossasi moottoritilassa (konepellin alla), sinun tulee kytkeä punaisella merkitty kaapeli akun plusnapaan ja mustalla merkitty kaapeli miinusnapaan.
Miten teen, jos auton akkuun tulee oikosulku?
Jos auton akkuun syntyy oikosulku, akku täytyy vaihtaa uuteen. Voit tehdä sen eri tavoilla:
- Voit ostaa itse uuden akun, mutta huomioi tällöin, että akku on raskas kantaa.
- Voit hinauttaa autosi huoltopisteeseen ja vaihdattaa akun siellä.
BMW-autojen omistajien tulee vaihdattaa autoonsa Alkuperäinen BMW akku. BMW-kuljettajien käytettävissä on myös liikkuvuuspalvelu kymmenen vuoden ajan. Sen avulla saat hinauksen BMW Jälleenmyyjän huoltopisteeseen auton akun vaihtoa varten.
Kuinka usein auton akku vaihdetaan?
Hyvin hoidettuna akku kestää normaalisti 5–8 vuotta. Akku voi kuitenkin olla tarpeen vaihtaa tätä useammin, jos akun kunnosta huolehditaan huonosti. Laiminlyöntiä on esimerkiksi se, että lataat akkua usein mutta vain vähän kerrallaan tai että päästät akun syväpurkautumaan (tyhjentymään pohjatasolle). Se, miten usein sinun tarvitsee vaihtaa akku, voi määräytyä myös sen mukaan, onko autossasi uudempi suljettu akku vai nestetäytteinen lyijyhappoakku, joka on markkinoiden yleisin akkutyyppi.
Mistä tiedän, milloin on aika vaihtaa autoni akku?
Huomaat sen siitä, että auto käynnistyy vaikeammin tai se ei käynnisty lopulta enää lainkaan. Jos lataat akun, mutta se ei silti toimi, akku on loppu. Jos auto käynnistyy vaikeasti kesällä ja lämpimällä säällä, akku on todennäköisesti tarpeen vaihtaa, jotta se toimisi optimaalisesti talven ja kylmän sään saapuessa. Niin kauan kun auto käynnistyy kuten pitää, akkua ei tarvitse vaihtaa.
Mitä tarvitsen ladatakseni auton (12 V:n) akun sisätiloissa?
Kun lataat akun sisätiloissa, lataaminen tulee suorittaa tilassa, jossa on hyvä ilmanvaihto, kuten autotallissa tai varastossa. Tarvitset lataamiseen (220 voltin) pistorasian ja akkulaturin. Akkulatureita voi ostaa kaikista huoltopisteistä, ja niissä on monia erilaisia toimintoja. Se, millaisen laturin tarvitset, riippuu siitä, mitä ominaisuuksia haluat siinä olevan. Akkulatureissa on saatavilla esimerkiksi toimintoja, jotka analysoivat akun kuntoa tai mahdollistavat auton akun kapasiteetin palautuksen, mikä parantaa akun kestoikää ja toimintaa.
Mitä riskejä liittyy autojen akkujen lataamiseen sisätiloissa?
Vältä akun lataamista kotona sisätiloissa. Autojen akkujen käsittelyyn liittyy nimittäin monia riskejä. Akuista voi esimerkiksi vuotaa akkuhappoa ja akkuhöyryjä, jotka ovat syövyttäviä ja voivat olla terveydelle vaarallisia. Akut ovat myös raskaita, joten nostettaessa niitä ulos autosta on puristumisvaara.
Ehtiikö auton akku latautua täyteen yön aikana?
Se riippuu siitä, miten suuri akku on (ampeerituntien määrä), miten paljon akkua tarvitsee ladata, missä kunnossa akku on ja mitä akkulaturia käytetään. Akku ehtii normaalisti latautua yön aikana täyteen.
Voiko liian pitkä yön yli lataaminen vahingoittaa akkua?
Akku ei voi vahingoittua siitä, että sitä ladataan pitkään modernilla akkulaturilla. Kun akku on latautunut täyteen, nykyaikaiset akkulaturit siirtyvät ylläpitolataukseen eli stand by -tilaan. Jos akun varaustaso laskee hieman yön aikana, akkulaturi kytkeytyy jälleen päälle ja lataa akun täyteen. Vanhemmat laturit sen sijaan jatkavat lataamista myös sen jälkeen, kun akku on täynnä. Tällöin on vaarana, että akku vahingoittuu, jos lataat sitä pitkään.
Mitä tarvitsen ladatakseni auton akun ulkona?
Sinulla täytyy olla akkulaturi ja pääsy (220 voltin) pistorasiaan. Akkulaturin on oltava hyväksytty ulkokäyttöön (IP65- ja IP44-luokitukset), ja sen johdon tulee ulottua pistorasiasta autoon. Jos johto ei ole riittävän pitkä, tarvitset lisäksi jatkojohdon, joka on hyväksytty ulkokäyttöön (IP 44). Voit ostaa autolatureita kaikista huoltopisteistä.
Mitä riskejä liittyy autojen akkujen lataamiseen ulkona?
Kun käytät auton akkulaturia ulkona, sen täytyy olla hyväksytty ulkokäyttöön, eli sillä on oltava IP65- ja IP44-luokitus. Muutoin on vaarana, että akkulaturi rikkoutuu. Jos käytät ulkokäyttöön soveltumatonta jatkojohtoa, on vaarana, että maavuotovirran katkaisin laukeaa kosteuden takia. Jos akkua ei pidetä silmällä latauksen aikana, on olemassa myös varkauden vaara.
Mitä minun tarvitsee tietää, ennen kuin kytken autoni akun irti?
Nykyaikaisissa autoissa akun irtikytkentä tulee jättää huoltopisteen tehtäväksi. Muutoin virran katkeaminen voi vaikuttaa auton tärkeisiin osiin. Jos sinulla on vanhempi auto, jossa akku on moottoritilassa, on hyvä huomioida se, että kytket oikean navan ensin irti. Kannattaa myös käyttää työhanskoja, jotta käsiin ei pääse likaa ja vaarallisia aineita.
Pitääkö minun kytkeä ensin plus vai miinus auton akussa?
Kun kytket akun irti, irrotus on tärkeää tehdä oikeassa järjestyksessä oikosulun estämiseksi:
- Irrota ensin musta kaapeli, joka kulkee akun miinusnapaan.
- Sen jälkeen poistat punaisen kaapelin akun plusnavasta.
Jos punainen kaapeli (plus) poistetaan ensin, on oikosulkuvaara, jos esimerkiksi metallinen työkalu osuu auton korissa olevaan metalliin.
Kytke akku päinvastaisessa järjestyksessä:
- Kytke ensin punainen kaapeli plusnapaan.
- Kytke sen jälkeen musta kaapeli miinusnapaan.
Plusnapaan kulkeva kaapeli voi olla poikkeustapauksissa punaisen sijasta musta. Siksi sinun pitää katsoa aina akusta, mikä kaapeli tulee kytkeä plusnapaan ja mikä miinusnapaan.
Mitä tapahtuu, jos kytken väärän navan ensin?
Jos punainen pluskaapeli joutuu kosketuksiin auton korissa olevan metallin kanssa, se voi alkaa kipinöidä. Voit saada kevyen sähköiskun ja polttaa sormesi. Mahdollinen oikosulku voi myös vahingoittaa auton sähköisiä osia ja ohjainlaitteita.
Nämä tiedot koskevat tavallisia ajoneuvon sähköjärjestelmän 12 voltin akkuja. Ne eivät päde hybridiautoissa ja täyssähköautoissa käytettäviin akkuihin. Käänny hybridi- tai sähköauton akkuihin liittyvissä kysymyksissä aina huoltopisteen puoleen.
Mitä auton akun vaihto maksaa?
Auton akun vaihdon hinta vaihtelee. Hintaan vaikuttavat seuraavat seikat:
- akun tyyppi: nestetäytteinen lyijyhappoakku, AGM-akku, litiumakku jne.
- akun suuruus (ampeeriluku)
- akun valmistaja/merkki
- suoritetaanko vaihto itse vai teetetäänkö se huoltopisteessä
- käytetäänkö valtuutettua vai riippumatonta huoltopistettä.
Mitä auton akun vaihdattaminen BMW:llä maksaa?
Se, kuinka paljon auton akun vaihdattaminen BMW:llä maksaa, riippuu auton akusta ja mallista. Vaihdolle on suositushinta (listahinta), mutta jokaisella BMW Jälleenmyyjällä on oikeus veloittaa vaihdosta suositushintaa vähemmän tai enemmän. Saat selville BMW-autosi akun vaihdon hinnan ottamalla yhteyttä valtuutettuun BMW Jälleenmyyjään tai käymällä sen liikkeessä.
Mitä auton akku maksaa?
Autojen akkujen hinnat vaihtelevat. Myynnissä on monia halpoja auton akkuja, jotka voivat toimia monissa eri automalleissa. Tällaisten akkujen haittapuolena on se, ettei niitä ole sovitettu juuri sinun autosi tarpeisiin. Autosi malliin sovitettu akku voi olla hieman kalliimpi – mutta sopii täysin varmasti autosi toimintoihin.
Hintaan vaikuttavat
- akun tyyppi: nestetäytteinen lyijyhappoakku, AGM-akku, litiumakku jne.
- akun suuruus (ampeeriluku)
- akun valmistaja/merkki.
Mitä auton akku maksaa BMW:ltä ostettuna?
BMW:n myymät autojen akut vaihtelevat hinnaltaan hieman alle 100 eurosta aina 300–500 euroon asti. BMW:ltä hankitun akun etuna on, että se on sovitettu juuri sinun autosi mallin ja toimintojen mukaisesti.
Miksi kylmyys heikentää auton akkua?
Kylmyys on auton akun pahin vihollinen. Akun varautumiskyky heikkenee sitä enemmän mitä kylmempää on, ja myös akun kapasiteetti alenee lämpötilojen laskiessa. Kylmällä säällä auto saattaa käynnistyä jäyhemmin, koska akussa ei ole tarvittavaa tehoa.
Voinko ladata akun pakkasella?
Kyllä, akun voi ladata myös silloin, kun on miinusasteita. Mutta jos auton akku tarvitsee ladata pakkasella, se voi olla merkki siitä, että akku on huonossa kunnossa. Jos ajat vain lyhyitä matkoja, auton oma laturi ei ehdi ladata akkua ajon aikana. Tällöin sinun tulee ladata akku silloin tällöin akkulaturin avulla. Jos sinun tarvitsee ladata akku pakkasella myös silloin, kun ajat autolla pitkiä matkoja, se voi viitata siihen, että akku tai auton laturi on heikkokuntoinen.
Voinko ladata jäätyneen akun suoraan?
Ei, et voi. Jos nestetäytteinen lyijyhappoakku on jäätynyt, akku on kuollut ja täytyy vaihtaa. Nesteessä olevaa akkuhappoa tarvitaan akun jännitteen säilyttämiseen. Akussa oleva neste laajenee jäätyessään, minkä seurauksena akun kotelo saattaa haljeta.
AGM-akut ja litiumakut eivät sen sijaan sisällä nestettä eivätkä näin ollen jäädy.
Miten lataan autoni akun?
Tarvitset (220 voltin) pistorasian, akkulaturin ja mahdollisesti jatkojohdon. Ladataksesi akun kiinnitä akkulaturin liittimet auton akun napoihin autossasi voimassa olevassa järjestyksessä. Lue autosi käyttöohjekirjasta ohjeet, miten liität akkulaturin ja lataat akun.
Voinko ladata autoon asennettuna olevan akun kytkemättä sitä irti?
Kyllä. Sinun ei tarvitse kytkeä akkua irti akun lataamista varten. Latausta varten liität akkulaturin autoon asennettuna olevaan akkuun. Uudemmissa autoissa voi kuitenkin olla vaikeaa päästä käsiksi akkuun, koska se ei sijaitse moottoritilassa.
Miten mittaan auton akun yleismittarilla?
Kytke yleismittarin plus- ja miinusjohdot auton akun napoihin. Yleismittari on akkumittari, jolla voidaan mitata esimerkiksi akun jännite, vastus ja voima. Täyteen ladatun akun jännite on noin 12,7 volttia. Jos akun jännite on alle 12,4 volttia, akku täytyy ladata. Jos akun jännite on 12 volttia tai sitä vähemmän, akku on tyhjentynyt.
Mikä akkulaturi sopii autoni akulle?
Akkulatureita on saatavana useissa eri hintaluokissa. Se, millaisen laturin tarvitset, riippuu siitä, minkätyyppinen akku autossasi on eli onko se nestetäytteinen lyijyhappoakku, AGM-akku vai litiumakku. Nestetäytteinen akku ja AGM-akku ovat ehdottomasti yleisimmät akkutyypit. Näihin akkuihin on saatavilla CTEK-latureita, jotka sopivat useimpiin autoihin. CTEKin älykkäissä latureissa on monia sisäänrakennettuja toimintoja, jotka pidentävät akun kestoikää. Joissain niistä on myös erityinen elvytystoiminto, joka estää sulfatoitumista akun sisällä – mikä voi herättää henkiin vanhan ja väsyneen akun. Sinun ei myöskään tarvitse olla huolissasi laturin väärin kytkemisestä – väärin tehty kytkentä aiheuttaa ainoastaan sen, että laturi ei aloita lataamista. CTEK-akkulatureita voi ostaa hyvin varustelluista huoltomyymälöistä.
Kuinka kauan minun täytyy ajaa autolla, jotta sen akku latautuu täyteen?
Se vaihtelee sen mukaan, missä kunnossa autosi oma laturi on, miten laadukas akku on ja mikä on akun varaustaso ajoon lähdettäessä. Jos laturi on virheettömässä kunnossa, akku latautuu nopeammin ajon aikana, mutta jos laturi on huonokuntoinen, myös akun lataus heikkenee ja kestää kauemmin. Jos ajat usein lyhyitä matkoja, akku ei ehdi latautua täyteen ajon aikana. Jos ajat sen sijaan pitkiä matkoja, auton akku ehtii latautua niiden aikana. Kun autosi akku on latautunut 80-prosenttisesti, se toimii yhtä hyvin kuin täyteen latautunut akku.
Latautuuko akku joutokäynnillä?
Kyllä, akku latautuu heti, kun moottori käynnistyy ja alkaa syöttää virtaa akulle. Joutokäynnillä lataus ei ole kuitenkaan suositeltavaa joutokäynnin ympäristövaikutusten vuoksi. Monissa kunnissa ajoneuvojen joutokäyntiä on rajoitettu niin, että joutokäynti saa kestää enintään yhden minuutin.
Miten kauan auton akun lataaminen kestää?
Se vaihtelee sen mukaan, missä kunnossa akku on, mikä akun varaustila on latauksen alkaessa, mikä akkulaturin kapasiteetti on ja ladataanko akku lämpimässä vai kylmässä – kylmässä lataaminen kestää kauemmin. Normaalikokoinen ja hyvin toimiva akku ehtii latautumaan yön aikana.
Miten kauan saan ladata auton akkua?
Moderni akkulaturi, johon on sisäänrakennettu turvallisuustoimintoja, voi teoriassa olla käynnissä kuinka pitkään tahansa. Tämän mahdollistaa se, että akkulaturi siirtyy ylläpitolataukseen, kun akku on latautunut täyteen. Huomaa kuitenkin, että akkulaturi kuluttaa virtaa aina ollessaan liitettynä, mikä lisää sähkönkulutusta ja kustannuksia. Akun pitkäkestoisella lataamisella oli ennen suurempia seurauksia. Vanhanmallisia akkulatureita käytettäessä akku saattoi ylilatautua ja vahingoittua, jos sitä ladattiin liian pitkään.
Miten kauan auton tyhjentyneen akun lataaminen kestää?
Se vaihtelee akun kunnon, akkulaturin kapasiteetin ja latausajankohdan lämpötilan mukaan. Normaalikokoinen ja hyvin toimiva akku ehtii latautumaan yön aikana. Jos akku ei edelleen toimi latauksen jälkeen, akku on loppu ja täytyy vaihtaa.
Voinko pikaladata auton akun?
Ei, et voi pikaladata ajoneuvon sähköjärjestelmän akkua samaan tapaan kuin sähköauton akkua. Tämä johtuu akun rakenteesta. Ajoneuvon sähköjärjestelmän akut ovat pieniä (12 V), eikä pikalataus ole niissä tarpeen. Niitä käytetään ainoastaan, kun auto käynnistetään, ja auton laturi lataa niitä jatkuvasti ajon aikana. Sähköauto sen sijaan käyttää akkua käyttövoimana koko ajomatkan ajan.
Kuinka kauan auton akku kestää?
Auton akku kestää tavallisesti 5–8 vuotta. Kestoikä voi vaihdella sen mukaan, onko autossa uudempi suljettu akku vai vanhempi nestetäytteinen lyijyhappoakku. Siihen, miten kauan akku kestää, voi vaikuttaa myös se, lataatko akkua usein ja vain vähän kerrallaan. Tällöin auton oma laturi ei ehdi ladata akkua, mikä ”imee voiman” akusta. Kestoikään vaikuttaa myös se, päästätkö akun syväpurkautumaan eli tyhjentymään pohjatasolle. Tällöin akku kestää lyhyemmän aikaa.
Miten voin pidentää autoni akun kestoikää?
Pidennät akun kestoikää hoitamalla akkua asianmukaisesti ja huolehtimalla siitä, että se latautuu kunnolla. Jos autossasi on nestetäytteinen lyijyhappoakku, sinun tulee seurata, että akun nestetaso pysyy suositusten mukaisena. Jos ajat pitkiä matkoja ja akku ehtii latautua kunnolla ajon aikana, akku kestää pidempään. Näin käy myös, jos vältät käynnistämästä autoa usein kylmässä säässä, sillä kylmäkäynnistys vaatii paljon akkuvoimaa. Autotallilämmin auto tarvitsee akulta vähemmän voimaa käynnistykseen, ja akku kestää näin pidempään.
Miten pitkän takuun BMW antaa autojen akuille?
Ajoneuvojen sähköjärjestelmän 12 voltin akuille myönnetään kahden vuoden takuu. Kahden vuoden takuu ei siis koske hybridi- ja sähköautoissa käytettäviä huomattavasti tehokkaampia akkuja.
Mihin toimitan autoni akun kierrätykseen?
Kun akku on loppu ja täytyy vaihtaa, toimita se asianmukaiseen kierrätyspisteeseen. Siellä on erityisiä keräysastioita autojen akuille. Jos ostat autoon uuden akun, sinulla on mahdollisuus jättää vanha akkusi ostopaikkaan, jolla on velvollisuus huolehtia vanhoista akuista. Kierrätysprosessissa akusta erotetaan akkuhappo, lyijylevyt ja muut materiaalit, minkä jälkeen ne kierrätetään asianmukaisella tavalla.
Voinko myydä autoni huonokuntoisen akun?
BMW suosittelee, että toimitat vanhan akkusi kierrätykseen asianmukaiseen kierrätyspisteeseen. Voit jättää vanhan akun myös uuden akun ostopaikkaan.
Mistä huomaan, että auton uusi akku voi olla viallinen?
Merkkinä siitä, että auton uusi akku voi olla viallinen, on se, että auton keskuslukitusta ei voi lukita, auto ei käynnisty tai valot eivät pala auton sisällä. On kuitenkin epätavallista, että uudet akut ovat viallisia.
Mitä tarkoittaa auton akun ylläpitolataus?
Ylläpitolataus voi tarkoittaa kahta eri asiaa:
- Lataat akun ajokertojen välissä eli silloin kun et aja autoa. Jos ajat usein lyhyitä matkoja, ylläpitolatausta voidaan tarvita sen vuoksi, että akku ei ehdi latautua riittävästi lyhyen ajomatkan aikana. Jos ajat sen sijaan useimmiten pitkiä matkoja, sinun ei tarvitse ylläpitoladata akkua ajokertojen välissä.
- Toinen ylläpitolataustapa on käyttää modernia akkulaturia, joka riittävän varaustason saavuttamisen jälkeen siirtyy stand by -tilaan, jota kutsutaan myös ylläpitolataukseksi. Akkulaturi kytkeytyy jälleen päälle, jos akun varaustaso laskee akkulaturin ollessa liitettynä.
Miksi auton akkua ylläpitoladataan?
Ylläpitolatausta käytetään, jotta akku ei pääse huonoon kuntoon. Pidennät akun kestoikää huolehtimalla sen hyvästä latautumisesta. Jos ajat lyhyitä matkoja tai kylmässä säässä, sinun voi olla tarpeen ylläpitoladata akkua. Myös vanha tai yhä huonokuntoisemmaksi käyvä akku voi tarvita ylläpitolatausta. Jos akku on huonossa kunnossa, se on vaihdettava uuteen. Muutoin on vaarana, että auto ei mahdollisesti käynnisty pysähdyksen jälkeen.
Pitääkö minun ylläpitoladata autoni akkua?
Kyllä, auton akkua on hyvä ylläpitoladata. Tämä pätee erityisesti talvella ja kylmällä säällä. Akun ylläpitolataus ei ole kuitenkaan yhtä tärkeää talvella ja kylmällä säällä, jos autossasi on moottorilämmitin, akkulaturi ja sisätilalämmitin.
Autoni akku on täysin tyhjä, onko se huono asia?
Jos akku on tyhjentynyt kokonaan eikä auto anna mitään ”elonmerkkejä”, akku täytyy vaihtaa. Vaikka auto pystyttäisiin hetken kuluttua käynnistämään, akku on silti jo vaihtokuntoinen. Jos akkua ei vaihdeta, on vaarana, että akku ei toimi lainkaan seuraavan kerran, kun auto halutaan käynnistää.
Miksi autoni akku tyhjenee?
Se voi johtua siitä, että akun 5–8 vuoden kestoikä alkaa olla lopuillaan. Akut kuluvat, ja ennemmin tai myöhemmin ne tulevat tiensä päähän. Tyhjentyminen voi johtua myös siitä, että kylmyys on vaikuttanut akkuun. Myös se, ettet huolehdi akusta riittävän hyvin, voi aiheuttaa akun tyhjenemistä. Esimerkkinä tästä on se, että ajat vain lyhyitä matkoja, jolloin akku ei ehdi latautua tarpeeksi ajon aikana, tai päästät akun syväpurkautumaan.
Miten vältän akun tyhjentymisen?
Voit ylläpitoladata akkua ajokertojen välissä ja lähteä ajoon näin aina ladatulla akulla. Vanhaa akkua on kuitenkin yhä vaikeampi pitää käynnissä. Lopulta edes ylläpitolataus ei riitä pitämään akkua elossa, ja akku täytyy vaihtaa.
Mistä tiedän, onko autoni akku kuollut?
Akku voi olla kuollut, jos auton keskuslukitusta ei voi lukita, auto ei käynnisty ja mitkään valot eivät pala auton sisällä. Kokeile tällöin ladata akku. Jos se ei auta, akku on kuollut.
Voinko saada auton kuolleen akun käyntiin?
Jos yrität ladata akkua siinä onnistumatta, akku on kuollut. Et voi tehdä muuta kuin ostaa uuden akun. Vaikka akkua voisi ladata, se voi olla niin huonossa kunnossa, että autoa ei pystytä käynnistämään. Myös tässä tilanteessa sinun täytyy vaihtaa tilalle uusi akku.
Autoni akku on kuollut, mitä teen?
Jos autosi akku on kuollut, sinun täytyy vaihtaa tilalle uusi akku. Toimita vanha akkusi kierrätykseen asianmukaiseen kierrätyspisteeseen. Voit jättää vanhan akkusi myös uuden akun ostopaikkaan. Uuden akun vaihto sujuu helpoiten, kun teetät sen huoltopisteessä – etenkin jos sinulla on nykyaikainen auto. Muutoin autosi tärkeät komponentit voivat vahingoittua, kun sähkövirta katkeaa vaihdon yhteydessä.
Löydät lisää vastauksia auton omistamiseen liittyviin kysymyksiin:
BMW Huolenpitosopimus.
Anna palaa ja keskity yksinomaan siihen, mikä on tärkeää – ajamisen iloon. BMW Huolenpitosopimuksen avulla se on mahdollista. Maksat yhden kertamaksun ja saat sen jälkeen kaikki pakettiin sisältyvät huolto- ja korjaustyöt ilman lisäkustannuksia valitsemasi sopimuskauden ajan. BMW autosi on tällöin aina parhaissa käsissä kaikissa osallistuvissa BMW Jälleenmyyjien toimipisteissä ympäri maailman.
BMW Huolto 5+.
Olette matkanneet yhdessä BMW autosi kanssa lukemattomia kilometrejä ja kokeneet niin monia seikkailuja, että tunnet autosi läpikotaisin. Tarvitset siis huoltokumppanin, joka tuntee BMW autosi ja sen tarpeet aivan yhtä hyvin. Tämä järjestyy BMW Huolto 5+: se tarjoaa huollon yli neljän vuoden ikäisille BMW malleille.
Alkuperäiset BMW varaosat.
BMW-autosi huippusuorituskyvyn edellytyksenä on auton kaikkien osien yhteistoiminta. Valitse siksi aina Alkuperäiset BMW varaosat: kunkin BMW mallin täydellinen toiminta voidaan taata vain, kun auton kaikki osat pelaavat saumattomasti yhteen. Olipa sitten kyse Alkuperäisistä uusista BMW varaosista tai Alkuperäisistä kunnostetuista BMW varaosista.