Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
KULUTUS JA PÄÄSTÖT.
BMW EfficientDynamics: Yksityiskohtaista tietoa polttoaineen kulutuksesta ja CO₂-päästöistä sekä dieselteknologiasta.
Uusien autojen polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt mitataan standardisoidulla menetelmällä. Syyskuussa 2018 lähempänä normaalia liikennekäyttöä oleva WLTP-menetelmä (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) korvasi aikaisemmin voimassa olleen uuden New European Driving Cycle -menetelmän (NEDC). Täydennyksenä käytetään RDE-päästötestiä (Real Driving Emissions), joka mittaa haitallisten aineiden päästömäärän suoraan kadulla. Uusien testausmenetelmien avulla kuluttajat voivat tulevaisuudessa arvioida ajoneuvonsa polttoaineen kulutuksen ja päästöt entistä paremmin. Tällä sivulla saat lisäksi hyödyllistä tietoa dieselmoottoreiden kestävyydestä ja tehokkuudesta.
Uusien autojen polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt mitataan standardisoidulla menetelmällä. Syyskuussa 2018 lähempänä normaalia liikennekäyttöä oleva WLTP-menetelmä (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) korvasi aikaisemmin voimassa olleen uuden New European Driving Cycle -menetelmän (NEDC). Täydennyksenä käytetään RDE-päästötestiä (Real Driving Emissions), joka mittaa haitallisten aineiden päästömäärän suoraan kadulla. Uusien testausmenetelmien avulla kuluttajat voivat tulevaisuudessa arvioida ajoneuvonsa polttoaineen kulutuksen ja päästöt entistä paremmin. Tällä sivulla saat lisäksi hyödyllistä tietoa dieselmoottoreiden kestävyydestä ja tehokkuudesta.
5 FAKTAA WLTP-MITTAUSMENETELMÄSTÄ.
- 01 Uusi lainmukainen WLTP-mittausmenetelmä on entistä käytännönläheisempi.
- 02 Testit kestävät kauemmin, tapahtuvat nopeammassa vauhdissa ja dynaamisemmin.
- 03 Uuden mittausmenetelmän normiarvot ovat entistä lähempänä todellista kulutusta.
- 04 Tiedot vastaavat tarkemmin odotettavia polttoainekustannuksia.
- 05 WLTP-mittausmenetelmä on otettu vaiheittain käyttöön 1.9.2017 alkaen.
WLTP-MITTAUSMENETELMÄ.
Tarkka testausmenetelmä mahdollisimman todenmukaisien polttonesteen kulutusarvojen ja CO₂-päästöarvojen mittaamiseksi.
WLTP-mittausmenetelmä perustuu maailman laajuisesti kerättyihin, todellisiin ajotietoihin, joiden avulla mitatut arvot ovat entistä lähempänä todellisuutta. Tämä tarkoittaa muun muassa uudelleen määriteltyjä, huomattavasti aiempaa rankempia testiolosuhteita ja korkeampia nopeuksia sekä huomattavasti pidempää testausaikaa (30 minuuttia aiemman 20 minuutin sijaan).
Testausmenetelmässä otetaan mukaan ajoneuvon vakiovarusteet sekä erikoisvarusteet CO2-päästötietojen tarkkaa määrittelyä varten. Näin jokaiselle ajotyypille saadaan kaksi arvoa: aerodynamiikan, painon ja rullausvastuksen mukaan matalin ja korkein mahdollinen normikulutusarvo. WLTP-menetelmän avulla voi arvioida ajoneuvon polttoaineen kulutuksen ja päästöt entistä paremmin. Konkreettisessa ajoneuvokonfiguraatiossa annetaan suoraan yksilöllinen normiarvo. Poikkeamat todellisesta käytöstä ovat edelleen tässä testausmenetelmässä mahdollisia. Arkikulutukseen ja CO2-päästöihin vaikuttavat edelleen erilaiset topografiset, ilmastolliset sekä henkilökohtaiset ajotekniset olosuhteet. Samoin liikennetilanteella, hetkittäisellä kuormituksella sekä esimerkiksi ilmastointilaitteen käytöllä on vaikutuksia. Varmaa on kuitenkin se, että Testausolosuhteet ovat realistisempiä kuin aiemmin, minkä vuoksi odotettavissa on korkeampia kulutus- ja CO2-arvoja tai pienempiä toimintasäteitä sähköautoilla. Tällä ei kuitenkaan ole negatiivista vaikutusta todelliseen kulutukseen tai toimintamatkaan. Tämän lisäksi BMW Group tekee jatkuvasti töitä uusien teknologioiden parissa parantaakseen kulutusta ja toimintamatkaa.
Kaikki BMW Groupin EU28+-maissa tilattavat autot on rekisteröity WLTP-menetelmän mukaisesti.
Saksassa lainsäätäjä kuitenkin edellyttää, että WLTP-menetelmällä mitatut arvot on ensin muunnettava NEDC-arvoihin. Tätä varten EU-komissio on kehittänyt korrelaatiomenetelmän, joka on kaikille ajoneuvovalmistajille yhtä lailla sitova.
Tämän vaiheen tarkoituksena on helpottaa siirtymää. Vaiheen kesto riippuu kunkin maan lainsäädännöstä ja vaihtelee maittain.
Syyskuusta 2018 alkaen kaikki autovalmistajat ovat lain mukaan velvoitettuja testaamaan kaikki EU:ssa, Sveitsissä, Turkissa, Norjassa, Liechtensteinissa ja Israelissa (EU28+) myytävät ajoneuvot WLTP-menetelmän mukaan.
Tammikuusta 2021 alkaen kaikki ajoneuvot on mitattava ja rekisteröitävä WLTP-menetelmän mukaisesti kaikissa niissä maissa, joissa sovelletaan EU-lainsäädäntöä ajoneuvojen rekisteröintiin.
WLTP VERRATTUNA NEDC-MENETELMÄÄN.
Lue lisää vanhan ja uuden testausmenetelmän välisistä eroista.
Testausmenetelmä | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Testauksen kesto | 20 min | 30 min | |
Testausmatka | 11 km | 23,2 km | |
Pysähdysajan osuus | 25 % | 13 % | |
Testivaiheet | Taajama, taajamien ulkopuolella (yhdistetty) | Matala, keskitaso, korkea, erittäin korkea (yhdistetty); lisäksi ”City” sähköautoille ja plug-in hybridimoottorisille ajoneuvoille | |
Nopeus | Keskiarvo: 34 km/h Maksimi: 120 km/h | Keskiarvo: 46,6 km/h Maksimi: 131 km/h | |
Käynnistyksen lämpötila | 20–30 °C; kylmäkäynnistys | 14 °C (testattu 23 °C:ssa, korjattu 14 °C:een) kylmäkäynnistys | |
Erikoisvarustelut | Ei huomioida. | Kaikki valinnaiset varustelut huomioidaan niiden aerodynamiikkaan, painoon ja rullausvastukseen kohdistuvan vaikutuksen osalta. |
REAL DRIVING EMISSIONS (RDE).
Todenmukainen epäpuhtauspäästöjen mittaus ajon aikana kadulla.
Toukokuusta 2016 alkaen RDE-mittaukset (Real Driving Emissions) ovat pakollisia kaikille ajoneuvovalmistajille EU:ssa, Sveitsissä, Turkissa, Norjassa, Liechtensteinissa ja Israelissa. RDE-testeissä mitataan haitallisten aineiden, kuten hienopölyn (hiukkasten) ja typenoksidien (NOx), päästöt suoraan ajon aikana kadulla. Tällä tavoin määritellään keskimääräiset päästöarvot, jotka ovat odotettavissa myös arkiajossa.
BMW Group käyttää malleissaan erilaisia teknologioita pakokaasun vähentämiseksi ja haitallisten aineiden alentamiseksi entisestään arkikäytössä.
BMW BluePerformance -toimenpiteet esimerkiksi vähentävät dieselmoottoreiden typenoksidipäästöjä. Ottamalla käyttöön uuden 6-sylinterisen dieselmoottorisukupolven vuodesta 2020 alkaen moottorin lähellä oleva varaava katalysaattori entistäkin tehokkaammalla moottorin lähellä olevalla SCR-järjestelmällä. Näin typpioksidien vaihto paranee entisestään erityisesti kaupunkikäytössä. Kuten ennenkin järjestelmää tukee toinen SCR-katalysaattori alusrakenteen alla, jossa on ajoneuvokohtaisesti oma AdBlue®-annostelu.
BMW Group on ottanut ensimmäisenä ajoneuvonvalmistajana varaavan NOx-katalysaattorin ja SCR-järjestelmän sarjatuotantoon. AdBluen® kaksoisannostelulla BMW asettaa uusia mittapuita pakokaasunpuhdistukseen ja haitta-aineiden vähentämiseen.
Lisäksi dieselajoneuvoihin on asennettu vuodesta 2006 alkaen vakiovarusteena hiukkassuodatin, joka vähentää hienopölyä. Myös bensiinimalleissa käytetään nyt yleisesti erityisiä hiukkassuodattimia.
BMW valmistaa 1.10.2020 lähtien enää vain EU6d-pakokaasustandardin vaatimukset täyttäviä ajoneuvoja – eli jo kolme kuukautta lain edellyttämää ajankohtaa 1.1.2021 aiemmin. Euro 6d -pakokaasustandardi asettaa nyt raja-arvot myös hiukkasten lukumäärälle ja typenoksideille RDE-ajoissa, toisin kuin Euro 6c.
EU6d:n mukainen hyväksyntä takaa, että autosi noudattaa kyseisellä hetkellä tiukimpia EU:n päästöraja-arvoja.
MOOTTORIT, JOISSA BMW TWIN POWER TURBO -TEKNOLOGIAA.
Voimakas ja tehokas: BMW:n bensiini- ja dieselmoottorit.
Innovatiiviset bensiini- ja dieselmoottorit, joissa on BMW TwinPower Turbo -teknologiaa, muodostavat jokaisen BMW:n sydämen. Niissä on yhdistetty uusimpia ruiskutusjärjestelmiä, täysin muunneltavaa tehonohjausta ja innovatiivista turboahdinteknologiaa.
BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottorit.
Innovatiivinen 3-sylinterinen bensiinimoottori, jossa epätavallisen rauhallinen käynti, 4-sylinterinen bensiinimoottori ja useaan kertaan ”Engine of the Year Award” -palkinnon saanut 6-sylinterinen BMW TwinPower Turbo -bensiinirivimoottori asettavat mittapuita. BMW EfficientDynamics -moottoriperheen uusin sukupolvi erottuu edukseen edeltäjämoottoreita taloudellisempina, pienemmillä pakokaasupäästöillä ja suuremmalla teholla.
Taloudellisuuden ja dynamiikan parantamiseksi näissä moottoreissa toteutettu innovaatiopaketti – BMW EfficientDynamics -strategian mukaisesti – käsittää uusimman ruiskutustekniikan, säätyvän venttiilinohjauksen Valvetronic, nokka-akseleiden ajoitussäädön kaksois-VANOS sekä TwinScroll-pakokaasuahtimen. Tuloksena on syntynyt erityisen tehokas voimanlähde, joka ilmentää vakuuttavasti BMW:n tunnettua moottoriosaamista.
BMW TwinPower Turbo -dieselmoottorit.
BMW TwinPower Turbo -dieselmoottoreissa on systemaattisesti toteutettu BMW EfficientDynamicsin perusperiaatteita: Samanaikaisesti paras taloudellisuus, voimantuotto ja käynti alhaisella kulutuksella. Tehon ja dynamiikan suhteen ne ovat ainutlaatuisia. 3-sylinteriset BMW TwinPower Turbo -dieselmoottorit ovat ihanteellisia ensimmäisiä moottoreita, innovatiiviset 4-sylinteriset BMW TwinPower Turbo -dieselmoottorit ja erityisen vahvat 6-sylinteriset BMW TwinPower Turbo -dieselmoottorit ovat erityisen vähäpäästöisiä ja kitkattomia. Ajamisen ilo on siten maksimaalista. Alumiinikevytrakenteisissa BMW EfficientDynamics -moottoriperheen dieselmoottoreissa on yksi pakokaasuahdin, ja ahtiminen turbiinigeometria on muuttuva, eli niiden johdinsiivet ovat säätyvät. Ruiskutusjärjestelmänä käytetään uusimman sukupolven Common Rail -suoraruiskutusta.
BMW-DIESELMOOTTORIT: EDISTYKSELLINEN JA TEHOKAS.
Diesel ei ole pelkästään tärkeä taloudellinen moottori, vaan se on lisäksi innovatiivinen ja erittäin tehokas moottori. Innovatiivisen AdBlue®-ruiskutusjärjestelmän ansiosta typenoksidipäästöt moderneissa BMW-dieselautoissa ovat lähellä nollaa. Haitallisten aineiden päästöjen vähentämiseksi käytössä on lisäksi pakokaasunpuhdistusmenetelmiä. BMW Groupissa kehitellään ja parannetaan kaikkia moottorimalleja rinnakkain.
LISÄTIETOA AIHEESTA DIESEL.
Olipa kyse sitten kestävyydestä, taloudellisuudesta tai tehokkuudesta: on monia hyviä syitä, miksi valita moderni dieselmoottori. Usein kuitenkin puuttuu faktatietoja. Tutustu aiheeseen, ja lue lisää dieselmoottoreista ja haitta-ainepäästöistä.
Diesel ja ympäristö
EU ja monet muut maat maailmanlaajuisesti ovat sitoutuneet vähentämään merkittävästi kasvihuonekaasua, CO2:ta. Tämän ilmastotavoitteen saavuttamisessa dieselmoottorilla on tärkeä rooli, sillä dieselautoilla voi olla vähäisen kulutuksensa vuoksi hyvä CO2-arvo. Näin esimerkiksi Euro 6 -standardin täyttävä dieselauto tuottaa noin 15 % vähemmän hiilidioksidia kuin verrattavissa oleva bensiiniauto. Tämän taustatiedon perusteella dieselautot ovat säästäneet viimeisten 20 vuoden aikana Euroopassa noin 1 000 000 000 tonnia hiilidioksidia. BMW-autoihin jo vuodesta 2006 vakiovarusteena asennettujen hiukkassuodattimien ansiosta dieselajoneuvojen moottorista syntyvien hienopölypäästöjen osuus on käytännössä merkityksetön.
Hienopöly ja hiukkassuodatin
Hienopöly tarkoittaa kaikkea ilmassa olevaa kiinteää ainetta. Luonnollisia lähteitä ovat eroosio, lentotuhka, tulivuoren purkauksesta syntyvät aineet sekä siitepölyt. Ihmisen aiheuttamia lähteitä ovat tieliikenteen lisäksi lento- ja laivaliikenne sekä teollisuus. Noin 20 % hienopölystä on autojen synnyttämää, mutta pakokaasut synnyttävät vähemmän hienopölyä kuin renkaiden kuluminen ja pyörteet. Vuodesta 2006 alkaen BMW Groupin autoihin vakiovarusteena asennettujen hiukkassuodattimien ansiosta ajoneuvomme eivät aiheuta juuri lainkaan moottorista johtuvia hienopölypäästöjä.
Mitä CO₂ oikeastaan on?
Hiilidioksidi, eli CO2, on kasvihuonekaasu, jota syntyy esimerkiksi hiiltä, dieseliä, bensiiniä, maakaasua tai puuta polttamalla. Luonnossa sillä on tärkeä rooli monien eliöiden ja kasvien aineenvaihdunnassa. Liiallinen hiilidioksidi aiheuttaa kuitenkin kasvihuoneilmiön ja siten ilmastonmuutosta. EU:n alueella liikenne on vastuussa lähes 30 %:sta CO2-kokonaispäästöjä, ja kyseisestä luvusta 72 % syntyy tieliikenteestä. Ilman dieselautoja, jotka vähäisen kulutuksensa vuoksi päästävät CO2-päästöjä vähemmän ilmaan kuin bensiiniautot, CO2-arvot olisivat merkittävästi korkeampia.
Mitä NOx tarkoittaa?
NOx on yleiskäsite typenoksideille, jotka ovat typen (N) kaasumuotoisia oksideja. Liian suuret NOx-pitoisuudet kuormittavat keuhkoja ja voivat vaurioittaa kasveja. Typenoksideja syntyy polttoaineita sekä hiiltä, öljyä, puuta tai jätteitä poltettaessa korkeissa lämpötiloissa. Vuosien 1990–2017 välillä tieliikenteen aiheuttamat NOx-päästöt ovat vähentyneet yli 60 %. Tieliikenteen osuus NOx-kokonaispäästöistä EU:n alueella oli vuonna 2017 noin 37,5 %. BMW luottaa typenoksidien vähentämisessä monivaiheiseen menetelmään, joka on nykyään yleisesti erittäin tehokkaaksi tunnustettu. Menetelmään kuuluu moottorissa tehtävän päästövähennyksen ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohella erityisesti pakokaasujen jälkikäsittely NSC:n (varaava NOx-katalysaattori = Nitrogen Oxide Storage Catalytic Converter) ja SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction) yhdistelmällä. SCR-katalysaattori muuntaa yhdessä pakokaasun lämpötilan ja AdBlue®-ruiskutuksen kanssa myrkylliset typenoksidit myrkyttömiksi veden ja typen komponenteiksi.
BMW:n uudessa 6-sylinterisessä dieselmoottorissa tähänastinen erittäin tehokas pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, joka koostuu varaavasta NOx-katalysaattorista, dieselhiukkassuodattimesta ja pohjan alla olevasta SCR:stä, korvataan entistäkin toimintakyvykkäämmällä järjestelmällä. Näin moottorin lähellä olevaa SCR-järjestelmää (myös dieselhiukkassuodatin) täydennetään pohjan alla olevalla SCR-järjestelmällä, jolloin moottorinkäyttöalueen NOx-päästöjä voidaan puhdistaa entisestään. Tämä on myös perusta tuleville pakokaasustandardeille.EU:n pakokaasustandardi
EU:n pakokaasustandardi määrittää päästöjen raja-arvot ajoneuvotyypin ja moottorin mukaan. Uusien ajoneuvojen on joka vuosi täytettävä entistä tiukemmat pakokaasumääräykset, jotta ne voidaan rekisteröidä. Olipa kyseessä sitten diesel- tai bensiinimoottori: kaikki BMW Groupin uudet ajoneuvot täyttävät Euro 6 -pakokaasustandardin. Ajoneuvosi tyyppihyväksynnän mukaisen ympäristöluokan voit tarkastaa tyyppitodistuksen kohdasta V9.
Ympäristövyöhykkeet
Eräissä Euroopan suurkaupungeissa on liikenteeltä rajoitettuja ympäristö- ja matalapäästövyöhykkeitä, joiden avulla noudatetaan EU:n haitta-ainerajoja voimakkaasti kuormitetuissa kaupungeissa ja parannetaan ilmanlaatua pitkäaikaisesti. Niissä saa ajaa maakohtaisesti vain tietyissä olosuhteissa, kuten voitaessa osoittaa erityisen ympäristötarran tai tiettyjen ympäristöluokkien täyttyessä. Olipa kyseessä sitten diesel- tai bensiiniauto: kaikki BMW Groupin uudet ajoneuvot täyttävät Euro 6 -pakokaasustandardin ja ovat siten sallittuja suurimmassa osassa Euroopan kaupunkien ympäristövyöhykkeitä.
Ympäristötarra
Ympäristötarra antaa tietoa ajoneuvon ympäristöluokasta. Sitä tarvitaan eräissä Euroopan suurkaupungeissa, kuten Berliinissä, jotta päästörajoitetuilla ympäristövyöhykkeillä saa ajaa. Tällä hetkellä ajoneuvot saavat haitta-ainepäästöjen suuruuden mukaisesti joko punaisen, keltaisen tai vihreän ympäristötarran tai ei lainkaan tarraa. BMW Groupin uudet ajoneuvot täyttävät aina Euro 6 -pakokaasustandardin ja saavat siten vihreän ympäristötarran rekisteröinnin yhteydessä. Se antaa oikeutuksen ajaa uudella BMW-autolla suurimmassa osassa Euroopan ympäristövyöhykkeitä.
UKK – MITTAUSMENETELMÄ KULUTUKSELLE JA PÄÄSTÖILLE.
Kysymyksesi. Vastauksemme.
Mikä on WLTP?
WLTP-lyhenne tulee sanoista Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure.
Kyseessä on syyskuusta 2018 alkaen kaikille uusille ajoneuvoille sovellettava pakollinen testausmenetelmä, jolla mitataan entistä totuudenmukaisemmin ajoneuvon polttonesteen kulutus ja CO2-päästöt. WLTP korvaa tähän asti voimassa olleen NEDC-mittausmenetelmän.
Mikä on WLTP-ajosykli?
Ajoneuvon kulutus ja päästöt riippuvat muun muassa ajotavasta. Siksi WLTP-menetelmää varten on kerätty tietoja ympäri maailmaa. Näiden tietojen perusteella on määritelty neljä edustavaa vaihetta, joissa on erilaiset keskimääräiset nopeudet: hidas (low), keskitaso (medium), nopea (high) ja erittäin nopea (extra high). Jokaisen vaiheen sisällä kiihdytetään, jarrutetaan ja pysäytetään erilaisilla voimakkuuksilla, millä kuvataan todenmukaisia ajotilanteita. Näiden vaiheiden yhdistelmästä muodostuu ajosykli, joka ilmoitetaan yhdistelmäarvona valmistajan tiedoissa. Koska sähkö- ja hybridiajoneuvoja käytetään erityisesti kaupungissa, niiden ajosykliin kuuluu viides vaihe: city-vaihe. Se perustuu keskinopeuksiin matala (low) ja keskisuuri (medium).
Mitä WLTP tarkoittaa minulle?
WLTP-menetelmän käyttöönoton myötä kulutus- ja CO2-arvot vastaavat paremmin todellisia kulutus- ja päästöarvoja. Siitä riippumatta yksilöllisten valinnaisten varusteiden huomioon ottaminen tuo WLTP-testausmenetelmän arvot lähemmäksi todellisia arvoja, sillä arvot perustuvat omaan henkilökohtaiseen ajoneuvokonfiguraatioosi. Samalla totuudenmukaisemmat arvot tarkoittavat kuitenkin myös korkeampi kulutus- ja CO2-arvoja polttomoottorilla varustettujen ajoneuvojen kohdalla sekä lyhyempiä toimintasäteitä sähköautoilla ja plug-in hybrideillä. Kansallisen lainsäädännön mukaisesti myös CO2-verot voivat nousta.
Mikä on RDE?
RDE-lyhenne tulee sanoista Real Driving Emissions. Kyseessä on uusi menetelmä haitta-aineiden kuten typenoksidien (NOx) ja hienopölyn (hiukkasten) määrittelemiseksi. Ratkaisevaa on se, että mittaus tapahtuu ajon aikana kadulla todenmukaisissa ajo-olosuhteissa eikä laboratoriossa. Testattavan ajoneuvon pakoputkeen liitetään testin aikana niin kutsuttu Portable Emissions Measurement System -järjestelmä (lyhennettynä PEMS).
Mikä on Euro 6?
Euro 6 -standardi on tämänhetkinen haitta-aineiden pakokaasustandardi. Se asettaa ajoneuvojen hiukkas- ja typpioksidipäästöille alemmat maksimiarvot kuin Euro 5. Syyskuusta 2018* alkaen Euro 6c -pakokaasustandardi on pakollinen, ja se asettaa bensiiniajoneuvojen hiukkasten lukumäärälle matalammat raja-arvot kuin Euro 6b. Dieselajoneuvoille ovat voimassa samat raja-arvot sykleissä Euro 6b ja 6c. Pakokaasustandardien Euro 6d-TEMP (syyskuusta 2019* alkaen) ja Euro 6d (tammikuusta 2021* alkaen) hiukkasten lukumäärän ja typenoksidien raja-arvot laskevat jälleen RDE-mittauksen mukaisesti.
*Koskee uusia ajoneuvoja. Kulloinenkin uusi standardi koskee uusia ajoneuvotyyppejä aina vuotta aiemmin.Mitä tarkoittaa Selective Catalytic Reduction (SCR)?
Jotta ajoneuvon pakokaasuarvoja voidaan laskea entisestään, dieselmoottoreihin ohjataan nestemäistä ammoniakkia nimeltään AdBlue®. Selective Catalytic Reduction (SCR) -järjestelmän ja AdBluen® ansiosta jopa 90 % typenoksideista poistuu. Jäljelle jää vesihöyryä, typpeä ja hiilidioksidia.
Mikä on BluePerformance?
BMW käyttää BluePerformance-teknologiaa pienentääkseen ajoneuvojensa typenoksidipäästöjä entisestään. Tämän teknologian ansiosta dieselmoottorin päästöjä voidaan optimoida lisää. Kaikissa BMW:n 4-sylinterisissä dieselmoottoreissa on dieselhiukkassuodattimen ja varaavan Nox-katalysaattorin ohella myös SCR-katalysaattori (Selective Catalytic Reduction) sekä AdBlue®-ruiskutus, jotka vähentävät merkittävästi pakokaasussa olevia typenoksideja. Ottamalla käyttöön uuden 6-sylinterisen dieselmoottorisukupolven vuodesta 2020 alkaen moottorin lähellä oleva varaava katalysaattori entistäkin tehokkaammalla moottorin lähellä olevalla SCR-järjestelmällä. Näin typpioksidien vaihto paranee entisestään erityisesti kaupunkikäytössä. Kuten ennenkin järjestelmää tukee toinen SCR-katalysaattori alusrakenteen alla, jossa on ajoneuvokohtaisesti oma AdBlue®-annostelu.
Mikä on hiukkassuodatin?
Hiukkassuodatin on toimenpide olemassa olevien hiukkasten eli hienopölyn vähentämiseksi dieselmoottoreissa ja bensiinimoottoreissa.
Mitä WLTP tarkoittaa sähkö- ja hybridiajoneuvoille?
Koska sähkö- ja hybridiajoneuvoja käytetään pääasiallisesti kaupungissa, WLTP-menetelmässä on neljän vaiheen (matala, keskisuuri, korkea ja erityisen korkea) lisäksi oma viiden vaihe – city-vaihe. Siinä yhdistetään niiden vaiheiden nopeudet, jotka parhaiten kuvaavat ajotilannetta kaupungissa: matala ja keskisuuri. Näin voidaan muodostaa totuudenmukaiset toimintasädetiedot.