Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
THE iX3 - DIGITALISOITUA AJAMISEN ILOA.
Saavu rentoutuneempana perille.
Jotkin tulevaisuuden digitaalisista palveluista voi kokea jo nyt uudessa BMW iX3 -autossa. Joo-Hyung Maing (Product Management Digital Services) kertoo näistä innovatiivisista, kuljettajaa arjessa tukevista palveluista ja toiminnoista sekä niiden toiminnasta.
Muistilehtiö, luonnoksia ja kyniä. Joo-Hyung Maingin työpaikalla digitaaliset teknologiat ja palvelut saavat alkunsa yksinkertaisesta ideasta – offline. Niillä pyritään yksinkertaisuuteen, tai pikemminkin yksinkertaistamiseen. ”Palveluiden, kuljettajan avustinjärjestelmien ja matkapuhelimien täytyy pystyä viestimään toistensa kanssa niin, että digitaalinen elämämme voidaan integroida saumattomasti autoon. Näiden verkottamisella pyritään helpottamaan tiellä liikkujan taakkaa arjessa ja lisäämään näin mukavuutta entisestään”, BMW:n asiantuntija sanoo.
Jokainen asiakas elää nimittäin jo omassa digitaalisessa ekosysteemissään käyttämällä erilaisia laitteita, kuten matkapuhelimia, älykelloja, kannettavia tietokoneita tai älykodin elektroniikkaa. ”Tukeudumme käyttöliittymän suunnittelussa ja kehittämisessä vahvasti jo olemassa oleviin digitaalisiin ekosysteemeihin; näin tapahtui myös uuden BMW iX3:n kohdalla. Tämä tarkoittaa, että kuljettaja tuntee valikkonavigoinnin ja toiminnallisuuden jo auton ulkopuolella käyttämistään ympäristöistä – näin hän voi saapua perille entistä rennommin mielin.” Tämä varmistetaan BMW:n sähköautoille tarkoitettujen uusien intuitiivisten digitaalisten palvelujen avulla.
Lataamisesta tulee löytöretki.
Joo-Hyungilla ja hänen tiimillään on jännittävä tehtävä muuttaa aiemmat esteet uusiksi mahdollisuuksiksi. ”Sähköauton, kuten BMW iX3:n, lataamiselle on luonnollisesti annettava aikansa. Se on yksi ero tankkaamiseen verrattuna – toistaiseksi. Mutta se ei ole haittapuoli vaan pikemminkin päinvastoin. Haluamme tehdä odotusajasta kuljettajalle mahdollisimman viihtyisän ja hyödyllisen. Lataamisesta on muodostuttava helppo rutiini. Sitä varten jokainen BMW-kuljettaja voi pyytää autoaan näyttämään latauspisteiden lähellä sijaitsevia ravintoloita, kahviloita, gallerioita, kauppoja, spa-kohteita tai elokuvateattereita – niin sanottuja Point of Interestejä eli POI-kohteita.
Näin odotus voidaan hyödyntää optimaalisella tavalla. BMW:n tuotekehittäjät ovat tehneet kussakin maassa yhteistyötä myös sisällöntuottajien, kuten Yelpin, kanssa. Sen ansiosta kuljettaja voi kohdetta valitessaan katsoa myös kunkin kohteen käyttäjäarvostelut. Vaatimukset vaihtelevat luonnollisesti tilanteen mukaan, joten haku voidaan konfiguroida ja luokitella. Myös suosikkeja on mahdollista luoda”, Joo-Hyung sanoo.
Toimintasäde näkyvissä.
Sähköautoissa akun toimintamatka on keskeisessä roolissa. ”Navigointikartalla näkyvän toimintamatkan ilmaisimen avulla kuljettaja voi pitää akun tilaa koko ajan silmällä”, Joo-Hyung sanoo ja näyttää grafiikan tietokoneeltaan. Se näyttää käyttöliittymän sellaisena kuin se näkyy BMW iX3:n näytöllä. ”Asiakkaalle näytetään visuaalisesti, miten pitkälle hän voi ajaa senhetkisestä sijainnistaan akun jäljellä olevalla varauksella. Jos kuljettaja syöttää järjestelmään kohteen, joka on pidemmälle kuin mihin akun varaustaso riittää, hän saa siitä ilmoituksen. Ilmoituksessa ehdotetaan latausasemia reitin varrelta”, Joo-Hyung selittää.
Uutta virtaa huippunopeasti.
”Jos auton lataamiseen on käytettävissä hyvin rajoitetusti aikaa, kuljettaja voi etsiä High Power -latausasemia. Tällä hakuasetuksella näytetään vain ne suunnitellun reitin lähellä sijaitsevat latausasemat, joilla auton voi ladata tehokkaammin ja merkittävästi nopeammin. Näin kuljettaja voi varmistaa, että hän pääsee perille mukavasti ja nopeasti pysähdyksestä huolimatta.”
”Keskipisteenä on autossa saatava kokemus.”
Miten ajaminen muuttuu tulevaisuudessa? Miten liikkuvuus tulee muuttumaan? ”Ajasta tulee statussymboli”, Joo-Hyung Maing sanoo. Verkottumisen ja itseajavien autojen avulla ajokokemuksesta tien päällä ja matkustajien integroinnista tulee yhä tärkeämpää. Itseajavassa autossa voit myös katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa. Ennen kaikkea digitaaliset palvelut helpottavat erilaisten tilanteiden hoitamista ajon aikana, Joo-Hyung kertoo.
”Kuvitelkaa seuraava tilanne: istun BMW iX3:n ratissa matkalla kaupunkiin, jota en ehkä tunne kovin hyvin, ja minulle tulee nälkä. Sen sijaan, että pyytäisin toista autossa matkustavaa etsimään ravintolan puhelimellaan, kerron BMW:n Intelligent Personal Assistantille: ”Hei BMW, haluan pitsaa!” Tämän jälkeen digitaalinen avustaja kysyy, minkä kohteen haluan valita eri vaihtoehdoista. Vastaamme siihen ”Parhaan arvostelun saaneen” ja ”Minne voi pysäköidä?”.
Tavoitteenamme on teknologiaa käyttämällä tehdä matkasta mahdollisimman mukava, oltiinpa sitten kaupungissa tai maaseudulla. Tietullien maksaminen on toinen hyvä esimerkki siitä, miten verkottuminen voi helpottaa ajamista tulevaisuudessa.
Innovatiivisemmin ja yksilöllisemmin tien päällä.
Joo-Hyung Maing katsoo vielä kauemmas tulevaisuuteen: ”Toisena trendinä sähköistymisen ja liikkuvuuspalvelujen rinnalla on emotionaalinen personointi. Kun avaan autoni oven aamulla puhelimellani ja astun sisään, auto tervehtii minua nimelläni ja kertoo, mitä tapaamisia aikataulussa on tänään.” Sähköistyminen on kuitenkin totta jo nyt: ”Emme ainoastaan pysty jatkossa hallitsemaan matkaamme yhä intuitiivisemmin vaan myös entistä henkilökohtaisemmin – esimerkiksi akustiikan avulla.” Tästä Joo-Hyung ei halua vielä paljastaa enempää, mutta hän kertoo odottavansa jo innolla ensimmäistä matkaa BMW iX3:lla.
BMW-UUTISKIRJE.
Tilaa BMW-uutiskirje ja saat tuoreimmat BMW-uutiset automalleistamme, tuotteistamme ja tapahtumistamme suoraan sähköpostiisi.