Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
BMW 5-SARJA YLEISKATSAUKSESSA.
NYKYINEN BMW 5-SARJA.
BMW 5-sarja on sporttisen ja mukavan bisnessedanin ruumiillistuma. Autoissa yhdistyvät ajanmukaiset varustelumahdollisuudet ja dynaaminen ajettavuus, jonka mahdollistavat täydellisesti sovitetut alustat sekä voimakkaat ja tehokkaat moottorit. Elegantti ulkonäkö takaa joka tilanteeseen sopivan olemuksen.
BMW 5-sarja jatkaa eteenpäin Neue Klasse -konseptia: se tarjoaa dynaamisia autoja, joissa on moderni muotoilu, teknologisia innovaatioita, suorituskykyisiä moottoreita ja ylemmän luokan mukavuusvarustelu. Tietyt visuaaliset elementit, kuten kaksiosainen jäähdyttimen säleikkö ja Hofmeisterin muotoilema C-pylvään taite, ovat olleet jo puoli vuosisataa tämän sporttisen bisnessedanin tunnuspiirteitä ja tavaramerkki. BMW 5-sarja on myös BMW:llä ensimmäinen mallisarja, jossa otettiin käyttöön mallisarjojen uusi nimeämistapa. Siinä mallinimen ensimmäinen numero ilmaisee mallisarjan ja kaksi seuraavaa numeroa moottorin. BMW:n kaikki mallisarjat nimettiin sittemmin tämän järjestelmän mukaan: vuonna 1975 nimeämisperiaatetta alettiin noudattaa BMW 3-sarjassa, vuonna 1976 BMW 6-sarjassa ja vuonna 1977 BMW 7-sarjassa.
BMW 5-SARJAN 5 KOHOKOHTAA.
- 01 Vaikuttava ajodynamiikka
- 02 Elegantti ja moderni ulkonäkö
- 03 Mukava ja ylväs sisätila
- 04 Uraauurtavia teknologioita
- 05 Paras liitettävyys kaikkiin palveluihin BMW ConnectedDriven ansiosta
KATSAUS BMW 5-SARJAN HISTORIAAN.
Puoli vuosisataa BMW 5-sarjaa – 5-sarjan autot ovat olleet alusta alkaen edelläkävijöitä luokassaan ja bisnessedanien maailman kärkeä. Lue lisää BMW 5-sarjan historiasta.
KATSAUS BMW 5-SARJAN HISTORIAAN.
Puoli vuosisataa BMW 5-sarjaa – 5-sarjan autot ovat olleet alusta alkaen edelläkävijöitä luokassaan ja bisnessedanien maailman kärkeä. Lue lisää BMW 5-sarjan historiasta.
BMW 5-SARJAN ENSIMMÄINEN SUKUPOLVI.
(BMW E12)
Vuonna 1972 markkinoille tulee ensimmäinen suunnittelijalegenda Paul Bracqin suunnittelema BMW-auto. BMW 5-sarjassa ovat jo tällöin kaikki tunnuspiirteet, jotka tulevat myös tulevaisuudessa olemaan ominaisia tälle ylemmän keskiluokan sedanille. Näitä ominaisuuksia ovat kaksoisvalojen ja jäähdyttimen säleikön muodostama näyttävä kokonaisuus, pitkänomainen siluetti ja BMW:lle tyypillinen takaveto. Lisäksi auton alusta tarjoaa yhdistelmän urheilullisuutta, turvallisuutta ja mukavuutta. Ohjaamo on nyt tiukemman funktionaalinen moninaisten yksityiskohtien sijasta. Sisätila tekee vaikutuksen upean tuntuisilla materiaaleillaan ja mukavuusvarusteillaan.
Seuraavana vuonna 5-sarjaan tulee saataville entistä voimakkaammilla moottoreilla varustettuja malleja: BMW 525, jossa on 107 kW:n (145 hv) moottori, ja sen jälkeen BMW 528, jossa on 121 kW:n (165 hv) moottori.
Mallivuodesta 1977 lähtien kaikissa 5-sarjan autoissa on malliuudistuksen myötä konepellissä kevyt kohouma BMW-jäähdyttimensäleiköstä tuulilasiin saakka ja entistä suuremmat takavalot, ja 6-sylinteriset BMW 525 ja 528 varustetaan kaksoiskaasuttimella, mikä lisää autojen tehoa. Ensimmäisen 5-sarjan autoja myydään kaikkiaan vajaa 700 000 kappaletta, ja sen tuotanto lopetetaan seuraajamallin (E28) lanseerauksen myötä.
Tuotantoaikaväli: 1972–1981
Moottorit: 1,8–3,5-litraiset (66–160 kW, 90–218 hv), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 620 mm / 1 690 mm / 1 425 mm
BMW 5-SARJAN TOINEN SUKUPOLVI.
(BMW E28)
Ensimmäisen BMW 5-sarjan seuraajamalli eroaa ensimmäisestä sukupolvesta pääasiassa teknologisen kehittyneisyyden osalta. Lisäksi muotoilu on entistä täsmällisempää ja terävämpää sekä korotetun peräosan johdosta ennen kaikkea aerodynaamisempaa. Keulassa on edelleen tunnusomainen kaksoisvaloilla varustettu jäähdyttimen säleikkö.
Lisävarusteena on ensi kertaa saatavilla teknisiä uutuuksia, kuten ABS, turvatyyny, elektroninen moottorin ohjausyksikkö, katalysaattorit ja ajotietokone. Lähes kaikissa moottoreissa on nyt imuputkisuihkutus.
Vuonna 1983 ensimmäinen BMW 5-sarjan auto saa dieselmoottorin: BMW 524td on teholtaan 85 kW (115 hv) ja aikansa nopein dieselsedan maailmassa. Vuonna 1985 BMW M535i:n ohella saataville tulee myös ensimmäinen BMW M5. Se aloittaa urheilusedanien sarjan, joka osoittaa, että poikkeuksellinen suorituskyky ei ole eksoottisten urheiluautojen yksinoikeus. Kokonaan käsityönä valmistetussa BMW M5 -autossa on sama 6-sylinterinen ja iskutilavuudeltaan 3,5-litrainen rivimoottori kuin BMW M635CSi -autossa ja tehoa 210 kW (286 hv). Understatement-tyylinen olemus antaa autolle vankan ilmeen.
Jo vuonna 1974 BMW M GmbH toi saataville pienen kappalemäärän M-versioita BMW E12 -mallista. Tämä kehitys huipentuu nyt BMW M535i -autoon, joka asettaa uusia mittapuita niin ulkonäön kuin urheilullisuuden suhteen kookkaan etuspoilerinsa ja 6-sylinterisen 160 kW:n (218 hv) moottorinsa ansiosta.
Vuoden 1987 loppuun mennessä tehtaalta on lähtenyt maailmalle yli 722 000 E28-autoa.
Tuotantoaikaväli: 1981–1987
Moottorit: 1,8–3,5-litraiset (66–210 kW, 90–286 hv), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 620 mm / 1 700 mm / 1 415 mm
BMW 5-SARJAN KOLMAS SUKUPOLVI.
(BMW E34)
Vuoden 1988 tammikuussa julkistettu BMW 5-sarja (E34) on selvästi edeltäjäänsä suurempi ja leveämpi. Aerodynamiikkaa on parannettu selvästi, ja cw-arvo on nyt 0,30, mikä mahdollistaa osaltaan sen, että BMW 5-sarjan kaikkien bensiiniautojen huippunopeus nousee yli 200 kilometriin tunnissa. Pitkän akselivälin ja etu- ja taka-akselin välisen lähes optimaalisen painon jakautumisen (50:50) ansiosta autot vakuuttavat sporttisen dynaamisilla ajo-ominaisuuksillaan – 4-sylinterisestä BMW 518i -autosta aina 232 kW:n (315 hv) BMW M5 -autoon, joka lanseerataan mallisarjan julkistamisvuonna.
Vuonna 1991 BMW 5-sarjan Touring tarjoilee autoilijoille yllätyksen: BMW:ltä on nyt ensi kertaa saatavilla ylemmän keskiluokan farmarimalli. Erityisenä kohokohtana siinä on takaluukusta riippumattomasti avattava takalasi. Samana vuonna myös ovien sivutörmäyssuojaa vahvistetaan turvallisuuden lisäämiseksi.
Vuonna 1992 markkinoille tulee ensimmäinen BMW 5-sarjan neliveto BMW 525iX. 5-sarja varustetaan nyt myös ensi kertaa V8-moottoreilla. Nämä ovat saatavilla BMW 530i- ja BMW 540i -malleissa ja tarjoavat ainutlaatuiset käyntiominaisuudet. BMW M5 saa puolestaan 6-sylinterisen rivikoneen. Sen iskutilavuus nostetaan myöhemmin 3,8 litraan, minkä johdosta teho kasvaa 250 kW:iin (340 hv). Entistä vahvempi BMW M5 on saatavilla nyt myös Touring-versiona.
Sedanin tuotanto päättyy vuonna 1995, mutta Touringia valmistetaan vielä vuoteen 1996 saakka: E34-mallin autoja myydään yhteensä 1,3 miljoonaa kappaletta.
Tuotantoaikaväli: 1988–1996
Moottorit: 1,8–4,0-litraiset (83–250 kW, 113–340 hv), 4-, 6- ja 8-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 720 mm / 1 751 mm / 1 412–1 421 mm
BMW 5-SARJAN NELJÄS SUKUPOLVI.
(BMW E39)
Kasvaneista mitoista huolimatta BMW 5-sarjan (E39) raakakorin paino pysyy ennallaan, sillä autossa käytetään aiempaa enemmän alumiinia – esimerkiksi alusta on pääosin kevytmetallia. Myös vääntöjäykkyys kasvaa selvästi. Vuodesta 1995 lähtien myytävässä BMW 5-sarjassa (E39) on lisäksi erinomainen ruostesuojaus – yli kolme neljäsosaa korista on kuumasinkitty. Elegantti muotoilu ja monet yksityiskohdat takaavat yhdessä ennätyksellisen ilmanvastuskertoimen, joka on luokkansa paras. Turvallisuuden parantamiseksi saatavilla on jopa kymmenen turvatyynyä.
Vuodesta 1997 lähtien sarjassa on valittavissa myös Touring-versio. Dieselmoottorit saavat puolestaan vuonna 1998 uutta tekniikkaa: ensimmäisellä 6-sylinterisellä Common-Rail-järjestelmällä varustetulla rivimoottorilla BMW asettaa maailmanlaajuisesti mittapuita dieselmoottorien suorituskyvyssä ja tehokkuudessa – vuosiksi eteenpäin. Modernit moottorit innostavat tehollaan ja käynnillään 4-sylinterisestä dieselistä aina BMW M5:n väkivahvaan V8-moottoriin, jossa on tehoa 294 kW (400 hv).
Vuonna 2000 BMW 5-sarja kokee malliuudistuksen ja saa yhä nykyään käytössä olevat, ajovalojen ulkokehille renkaiksi muotoillut valot ja pyöreät sumuvalot aiempien kulmikkaiden valojen sijasta. Neljännen sukupolven BMW 5-sarjan tuotanto päättyy vuonna 2004, ja yli 1,48 miljoonalla toimitetulla autolla (joista 266 000 on Touringeja) sarja rikkoo siihenastiset myyntiennätykset.
Tuotantoaikaväli: 1995–2004
Moottorit: 2,0–5,0-litraiset (85–294 kW, 115–400 hv), 4-, 6- ja 8-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 775–4 805 mm / 1 800 mm / 1 435–1 445 mm
BMW 5-SARJAN VIIDES SUKUPOLVI.
(BMW E60, E61)
Vuonna 2003 saataville tulevan BMW 5-sarjan Sedanin (E60/E61) muotoilu tunnusomaisine muotoineen syntyy Chris Banglen johdolla. Koverien ja kuperien pintojen vaihtelu synnyttää ainutlaatuisen varjoleikin tuoden autoon voimakasta ja dynaamista ilmettä. Käyttökonsepti on otettu BMW:n ylemmän luokan sedanista: kuljettaja käyttää BMW 5-sarjan lukuisia järjestelmiä iDriven avulla, ja lisävarusteena on saatavilla Head-Up-näyttö, jonka avulla kuljettajalle tärkeimmät näytöt heijastetaan tuulilasille suoraan näkökenttään.
Uusi BMW 5-sarjan Sedan on suurempi ja tilavampi kuin edeltäjämalli mutta ei kuitenkaan sitä painavampi vaan mallista riippuen jopa 75 kg kevyempi. Tämän mahdollistaa muun muassa painoltaan kevennetty alumiinikeula, joka muodostaa yhdessä muutoin teräksisen raakakorin kanssa yhdistelmärakenteen ja on näin uraauurtava askel korinrakennuksessa.
Lisävarusteena ovat saatavilla adaptiiviset ajo- ja jarruvalot sekä ensi kertaa BMW 5-sarjassa Dynamic Drive -kallistelunvaimennuksen ohella myös aktiivinen vakionopeussäädin ACC. Tämä mahdollistaa yhdessä urheilullisen alustan kanssa luokassaan ainutlaatuisen ajodynamiikan. 6-sylinteriset rivimoottorit vakuuttavat Common-Rail-teknologialla varustettuna dieselversiona ja bensiiniversiona, jossa on kaksois-VANOS.
Vuoden 2005 alussa myyntiin tulee BMW M5, jonka huikea 5-litrainen V10-moottori tuottaa tehoa 373 kW (507 hv). Tämä dynaaminen urheilusedan on saatavilla sekä Sedanina että Touringina ja on näin yksi maailman nopeimmista farmareista.
Vuonna 2007 auton ulkonäköä modernisoidaan kevyesti muuttamalla valoja ja puskureita sekä uudistamalla iDrive-järjestelmää.
Tuotantoaikaväli: 2003–2010
Moottorit: 2,0–5,0-litraiset (120–373 kW, 163–507 hv), 4-, 6-, 8- ja 10-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 841–4 855 mm / 1 846 mm / 1 468–1 512 mm
BMW 5-SARJAN GRAN TURISMO.
(BMW F07)
BMW määrittelee BMW 5-sarjan rinnalle täysin uuden ajoneuvosegmentin: BMW 5-sarjan Gran Turismo yhdistelee Sedanin, monikäyttöisen Sports Activity Vehiclen (SAV) ja klassisen Gran Turismon tunnuspiirteitä. Autossa yhdistyvät eleganssi, avarat tilat ja BMW:lle tyypillinen ajodynamiikka.
Coupémainen kattolinja ja pitkänomainen sivuilme sopivat upealla tavalla yhteen keulan kookkaan BMW-jäähdyttimensäleikön ja L:n muotoisista takavaloista ja vaakasuuntaisista linjoista syntyvän perän leveysvaikutelman kanssa. Moottorivaihtoehtojen ja vakiona olevien ajodynamiikan hallintajärjestelmän ja 8-vaihteisen automaattivaihteiston ansiosta BMW 5-sarjan Gran Turismo tarjoaa korkeimman tason dynamiikkaa ja tehokkuutta. Alustassa on teknisiä innovaatioita, kuten kahdella kolmiotukivarrella varustettu etuakseli ja integraalitaka-akseli sekä lisävarusteena saatava nelipyöräaktiiviohjaus.
Sisätila yllättää avarilla ja monikäyttöisillä tiloillaan, korotetuilla istuimillaan ja suurilla ikkunapinnoillaan. Korkealaatuiset materiaalit viimeistelevät sisätilan ylellisen tunnelman. Kuljettaja hallitsee BMW iDriven avulla BMW 5-sarjan Gran Turismon monipuolisia toimintoja, kuten BMW ConnectedDrivea (lisävaruste) ja erilaisia avustinjärjestelmiä, joista esimerkkeinä ovat kaistanvaihdon varoitusjärjestelmä, BMW Night Vision ja kaukovaloavustin. Internetyhteyden kautta käytettävissä ovat myös BMW Online ja BMW Teleservices.
Tuotantoaikaväli: 2009–2017
Moottorit: 2,0–4,4-litraiset (135–330 kW, 184–450 hv), 4-, 6- ja 8-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 998 mm / 1 901 mm / 1 559 mm
BMW 5-SARJAN KUUDES SUKUPOLVI.
(BMW F10, F11)
Vuonna 2010 markkinoille tulee yli kahdella miljoonalla myydyllä kappaleella tähän asti menestyksekkäin BMW 5-sarjan sukupolvi. Urheilullinen ja elegantti muotoilu, BMW:lle tyypillinen ajamisen ilo ja lukuisat teknologiset keksinnöt vievät auton paalupaikalle bisnessedanien segmentissä.
Auto voidaan tilata älykkäällä BMW xDrive -nelivetojärjestelmällä, joka jakaa vetävän voiman pyörille tilanteen mukaan. Sarjan voimakkain bensiinimoottori on V8-moottori BMW Twin Power Turbo, jonka teho on 300 kW (407 hv), ja tehokkaimpana dieselmoottorina on 6-sylinterinen rivimoottori 220 kW:n (300 hv) tehollaan. Syyskuussa 2010 BMW 5-sarjaan tulee saataville M-paketti, joka tuo lisää urheilullisuutta auton ulkopuolelle ja sisätilaan. M Sport -alusta, M aerodynamiikkapaketti ja M kevytmetallivanteet antavat autolle erityisen voimakkaan olemuksen. Sisätilassa ilmettä vahvistavat M designilla varustetut urheiluistuimet, nahkainen M ohjauspyörä, M vaihdevivun nuppi ja M sisäkoristelistat.
Vuoden 2013 malliuudistuksen myötä päivitetään auton muotoilua ja tuodaan tarjolle lisää moottorivaihtoehtoja. Mallisarjassa ovat nyt vakiona ksenonajovalot ja Bluetooth-handsfree-laite.
Vuodesta 2016 alkaen BMW 5-sarjassa on saatavilla myös hybridiversio: BMW 530e iPerformance -autossa on Plug-in Hybrid -käyttövoimajärjestelmä, joten sillä voi ajaa paikallisesti päästöttömästi – ja BMW:lle tyypilliseen tapaan myös dynaamisesti, mukavasti ja tehokkaasti.
Tuotantoaikaväli: 2010–2017
Moottorit: 2,0–4,4-litraiset (105–423 kW, 143–575 hv), 4-, 6- ja 8-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 899–5 039 mm / 1 860 mm / 1 464–1 471 mm
BMW 5-SARJAN SEITSEMÄS SUKUPOLVI.
(BMW G30, G31)
Vuodesta 2017 lähtien 5-sarjan BMW on vienyt sporttisen bisnessedanin konseptin uusiin korkeuksiin. Muotoilua hallitsevat BMW:lle tyypilliset mittasuhteet, jotka käsittävät pitkän akselivälin, pitkänmallisen konepellin ja sulavan kattolinjan. Selkeitä pintoja ja tarkkoja linjoja täydentää BMW-jäähdyttimensäleikkö, joka yhdistyy suoraan ajovaloihin korostaen näin auton leveysvaikutelmaa.
Modernit ja tehokkaat moottorit ovat saatavana myös hybridiversiona ja takaavat ajodynamiikan, joka etsii luokassaan vertaistaan. Ajodynamiikkaa parantavat osaltaan myös lisävarusteinen adaptiivinen alusta ja nelipyöräaktiiviohjaus.
Edistykselliset avustinjärjestelmät huolehtivat puolestaan turvallisuudesta kriittisissä liikennetilanteissa. Lisävarusteena saatavilla oleva Driving Assistant Professional avustaa esimerkiksi kaistanpidossa ja suorittaa tarvittaessa hätäpysäytyksen.
Vuoden 2020 malliuudistuksessa auton ulkopuolen ilmettä tehostetaan esimerkiksi uudistetulla jäähdyttimen säleiköllä, aiempaa matalammilla ajovaloilla ja lisävarusteena saatavilla laserajovaloilla sekä uusilla ulkovärivaihtoehdoilla. Sisätilassa ovat saatavilla uudet mukavuusistuimet, ja avustinjärjestelmät käsittävät nyt myös pelastusväylän automaattisen muodostamisen ja pysähdyksiinjarrutustoiminnon kaupunkinopeudessa.
Tuotantoaikaväli: vuodesta 2017 nykyhetkeen
Moottorit: 1,6–4,4-litraiset (110–467 kW, 150–635 hv), 4-, 6- ja 8-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 936–5 001 mm / 1 868–1 903 mm / 1 467–1 479 mm
Polttoaineen kulutus ja CO₂-päästöt.
BMW 5-sarjan Sedan:
Polttoaineen kulutus l/100 km (yhdistetty): 11–1,3
CO₂-päästöt g/km (yhdistetty): 251–30
BMW 5-sarjan Sedan (2023):
Polttoaineen kulutus l/100 km (yhdistetty): 6,5–5,1
CO₂-päästöt g/km (yhdistetty): 157–130BMW 5-sarjan Touring:
Polttoaineen kulutus l/100 km (yhdistetty): 8,5–1,5
CO₂-päästöt g/km (yhdistetty): 195–35Polttoaineen kulutusta, CO₂-päästöjä, sähkönkulutusta ja sähköistä toimintasädettä koskevat viralliset tiedot on määritetty määrättyä mittausmenettelyä käyttäen ja asetuksen (EU) 715/2007 voimassa olevan version mukaisesti. WLTP-tietojen vaihteluväleissä on otettu huomioon lisävarusteet. 1.1.2021 jälkeen tyyppihyväksytyille autoille viralliset tiedot ilmoitetaan enää vain WLTP:n mukaisesti. Lisätietoa NEDC- ja WLTP-mittausmenettelyistä on osoitteessa www.bmw.fi/wltp.