Evästeiden hallinnointityökalumme on väliaikaisesti pois käytöstä. Tästä johtuen osa toiminnallisuuksista, jotka edellyttävät suostumusta evästeiden käyttöön, saattaa puuttua.
9 MYYTTIÄ SÄHKÖAUTOISTA.
Pyrimme selvittämään sähköautoja koskevia myyttejä.
Sähköautoihin liittyy monia myyttejä, kuten että sähkö ei riitä, lataaminen kestää kauan, ja sähköjärjestelmämme ei tule kestämään kaikkien autojen latausta. Voit kuitenkin olla huoleti, sillä käymme tässä läpi joitain näistä myyteistä ja selvitämme, miten asiat todella ovat.
1. Sähköautojen toimintamatka ei ole riittävän pitkä.
2. Sähköauton lataaminen kestää kauan.
3. Sähkö ei riitä, jos kaikki autot ovat sähköautoja.
4. Sähköautot ovat kalliimpia kuin tavalliset autot.
5. Sähköautoissa ei voi kokea ajonautintoa.
6. Uusiutumattomasta energianlähteestä saatavalla sähköllä ladattava sähköauto on huonompi vaihtoehto kuin fossiilisella bensiinillä tai dieselillä kulkeva auto.
7. Työolot ovat kehnot akkujen raaka-aineiden tuotannossa.
8. Akkujen tuotannosta aiheutuvat päästöt kumoavat ympäristöhyödyt.
9. Akkua ei voi kierrättää auton käyttöiän päätyttyä.
Myytti 1: Sähköautojen toimintamatka ei ole riittävän pitkä.
Ensinnäkin alhaiset lämpötilat eivät enää vaikuta toimintamatkaan yhtä paljon kuin aiemmin. Akut ovat kehittyneet, ja kun lataat BMW-auton akkua, voit samalla esilämmittää ohjaamoa sovelluksen kautta. Näin auton lämmittämiseen ei kulu ylimääräistä sähköä ajon aikana ja akku on lämmin latauksen jäljiltä. Tällöin akun ei myöskään tarvitse työskennellä yhtä lujasti heti käynnistyksestä lähtien, mistä on etua toimintamatkan kannalta.
Toimintamatka on esimerkiksi BMW iX3 enimmillään 459 kilometriä ja tulevassa BMW i4 jopa peräti 600 kilometriä, mikä ylittää reippaasti keskimääräisen päivittäisen ajotarpeen. Sähköautosi toimintamatkan pituuteen vaikuttaa kuitenkin edelleen myös ajokäyttäytymisesi. Mitä aggressiivisempi ajatapa, sitä enemmän voimaa akulta vaaditaan.
Myytti 2: Sähköauton lataaminen kestää kauan.
Yleensä autot ovat pysäköityinä suunnilleen 23 tuntia vuorokaudessa, ja käyttäjätutkimukset osoittavat, että lataamme autojamme samalla tapaa kuin matkapuhelimiamme: yöaikaan nukkuessamme tai töissä eli toisin sanoen silloin kun on hyvin aikaa. Auton lataamiseen tarvittavien tuntien ei siis tarvitse olla este ladattavan auton ostamiselle.
Pikalatauspisteissä voit lisäksi ladata sähköautosi akun 80 prosentin kapasiteettiin vain 30 minuutissa.
Myytti 3: Sähkö ei riitä, jos kaikki autot ovat sähköautoja.
Joskus kuulee puhuttavan, että nykyinen sähköverkko ei kestäisi, jos kaikki autot kulkisivat sähköllä. Mutta koska kaikki eivät vaihda sähköautoon samaan aikaan, sähköautojen yleistyminen ei tule kuitenkaan aiheuttamaan ongelmia.
Sähköautot ovat niin energiatehokkaita, etteivät ne lisää kovinkaan paljon sähkön kokonaiskulutusta.
Myytti 4: Sähköautot ovat kalliimpia kuin tavalliset autot.
Hankintahinta on yhä korkeampi, mutta kehitys on nopeaa ja sitä mukaa kun kysyntä kasvaa, tuotanto kehittyy ja hinnat laskevat. Jo nyt sähköautoilla on monia taloudellisia etuja:
- Edun verotusarvo on alhainen.
- Energiakustannukset ovat erittäin vähäiset kilometriä kohden.
- Sähköautot eivät vaadi yhtä paljon huoltoa kuin perinteiset autot, sillä niissä on vähemmän liikkuvia osia.
Myytti 5: Sähköautoissa ei voi kokea ajonautintoa.
Kannattaa muistaa, että sähköautosta jäävät pois polttomoottori, vaihteisto ja jotkin voimansiirron osat. Tämä vähentää painoa merkittävästi ja keventää autoa. Sähköauton akku on tosin melko painava, mutta se on integroitu auton pohjalevyyn, mikä alentaa auton painopistettä ja antaa sen seurauksena loistavat ajo-ominaisuudet.
Lisäksi sähköautossa vääntö on tasainen, joten kiihdytykset sujuvat nopeasti ja ketterästi. Kaikki hevosvoimat ovat nimittäin käytössä heti alusta alkaen. Esimerkiksi BMW i4 huipputeho on 390 kW (530 hv), jonka voimin auto kiihtyy nollasta sataan 4 sekunnissa.
Myytti 6: Uusiutumattomasta energianlähteestä saatavalla sähköllä ladattava sähköauto on huonompi vaihtoehto kuin fossiilisella bensiinillä tai dieselillä kulkeva auto.
Tämä ei pidä paikkaansa. Sähköautot ovat erittäin paljon tehokkaampia, joten niiden käytön aikaiset päästöt ovat dramaattisesti pienemmät. Sen vuoksi myös sähköautot, joita ladataan uusiutumattomista energianlähteistä saatavalla sähköllä, ovat parempi vaihtoehto kuin perinteiset bensiini- tai dieselkäyttöiset autot.
Lisäksi BMW on vuodesta 2017 lähtien ostanut vain sähköä, joka on tuotettu uusiutuvista energianlähteistä. Esimerkiksi BMW i3 valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista energianlähteistä saatavalla sähköllä.
Myytti 7: Työolot ovat kehnot akkujen raaka-aineiden tuotannossa.
Joillain maailman alueilla työolosuhteet ovat huonot, mutta vaihtoehtoja on olemassa. BMW on esimerkiksi solminut raaka-aineiden jälleenmyyjien kanssa sopimuksia, jotka takaavat kestävän ja oikeudenmukaisen tuotannon kaikille osapuolille.
Myytti 8: Akkujen tuotannosta aiheutuvat päästöt kumoavat ympäristöhyödyt.
Se riippuu tilanteesta. Yleensä ympäristöhyödyt ovat haittoja suuremmat, mutta on tapauksia, joissa sähkö tuotetaan huonolla tavalla. BMW käyttää tuotantoprosesseissaan ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Akkujen ympäristöälykäs tuotanto on yksi tärkeä keino pitää ladattavien autojen ympäristövaikutukset pieninä.
Kaksi vuotta sitten BMW perusti teknologisen yhteenliittymän ruotsalaisen akkutehtaan Northvoltin ja belgialaisen akkukehittäjän Umicoren kanssa. Sen tavoitteena on luoda täysin kestävä akkukennojen ympäristöketju – tuotannosta aina kierrätykseen.
9. Batteriet är elbilarnas akilleshäl.
Batteriet ska inte ifrågasättas varken mer eller mindre jämfört med konventionella drivlinor. I princip behöver du som kör en elbil inte oroa dig över batteriets uthållighet, i en BMW är batteriet utvecklat så att det ska leva lika länge som bilen.
I BMW i3 till exempel finns det en garanti på livslängden på upp till åtta år eller 160.000 kilometer.
Myytti 9: Akkua ei voi kierrättää auton käyttöiän päätyttyä.
Sanotaan, että kissalla on yhdeksän elämää, BMW:n akulla niitä on kaksi. Kun BMW-auton akkukennojen elinkaari on lopussa, niitä voidaan käyttää stationäärisinä energiavarastoina. Lopuksi kennot kierrätetään ja raaka-aineet uusiokäytetään.
Ilman hakasulkeita ilmoitetut arvot koskevat perusmallia, jossa on vakiovarusteinen vaihteisto ja hakasulkeissa ilmoitetut arvot mallia, jossa on lisävarusteinen vaihteisto.
Esitetyt polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä koskevat luvut on määritetty tyyppihyväksynnän ajankohtana voimassa olleen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 mukaisesti. Henkilöautojen kulutuksen ja päästöjen mittaustavasta (WLTP) johtuen autoon valitut varusteet voivat vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin ja sitä kautta autoveron määrään sekä auton kokonaishintaan. Pyydä lisätietoja BMW-jälleenmyyjältäsi. Oikeudet rakenteiden ja varusteiden muutoksiin sekä virheisiin pidätetään. Maakohtaisia varusteita ei tässä voida ottaa huomioon. Lisätietoa päästöistä ja WLTP-asetuksesta löydät sivulta www.bmw.fi/wltp.
Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista polttonesteen kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta autovertaamo.trafi.fi.